Jumaat, 23 September 2011

Siapa pernah lemas???

Salam pembuka bicara..

Tak dapat nak update panjang. Hari ini banyak appointment.

Saya tertarik dengan nama tempat ini. Unik. Ada ramuan china besar dan ramuan china kecil. First time dengar nama tempat ni.


Saya ingat kan Melaka tak ada airport. Rupanya ada. Inilah menara airport ni.


Dan ini adalah tempat saya pernah lemas 5 tahun lepas.


Al kisahnya, salah satu syarat wajib graduat untuk fakulti saya, semua pelajar perlu hadiri program OBE (tak ingat nama penuh dia macam outward boundry extreme). Program ini macam latihan dalam kem tentera. Salah satu latihan, kami kena menterjah hutan berbekalkan air, kompas dan parang. Bukan jungle treking taw. Kami kena buat trek sendiri. Dorang bagi satu koordinat dan kita kena sampai koordinat sebelum tengah hari. Nasib la korang masuk hutan dari arah mana. Kena tebang sana sini, kena selit sana sini, masuk lumpur, kena gigit pacat nasib ada abang tentera yang hensem. Abang tentera ni kira orang yang kena jaga kami satu group la. Satu group ada dalam 10-15 orang. Tidur dalam hutan pun abang ni jaga.

Dipendekkan cerita, sampai dekat check point terakhir ada trak tentera dah tunggu untuk fetching semua student untuk ke Tanjung Bidara. Kat sini pula, ada dua task. Pertama, kena berakit sampai ke tengah laut dan patah balik. Kedua, mendayung sampai tengah laut dan dorang turunkan kami, 300meter dari pantai. (300meter tak silap). Saya ni dah la tak pandai berenang. Memang ngeri lah. Dorang ajar berenang sekejap dan bagi praktis dalam 10 minit sahaja, mana nak pandai kan? Part kena terjun dari bot ni la yang ngeri. Tak boleh berenang. Rasa macam makin ke tengah laut adalah. Dorang dah pesan kalau tak boleh berenang juga tiup wisel. Dah kalut macam tu mana nak jumpa wisel kan? Last-last terkapai-kapai sorang-sorang. Tapi saya bukan seorang. Ramai lagi tak pandai beranang. Last-last ada seorang abang senior tolong selamat kan. Nasib dia student bioperubatan, tak sama course kalau sama course confirm malu habis.

Sejak dari hari tu, saya belum pernah lagi mandi dekat laut. Family day tahun ni kat Port Dickson pun saya tak pergi. Saya hanya pergi mandi sungai sahaja. Takut. Siapa tak pandai beranang? Sila angkat tangan tinggi-tinggi!

xoxo

35 komen:

Mek Nab berkata...

Hahaha siap angkat kaki ag hehehe...

terpatrisinarabadi berkata...

kalau dah kene sekali, serik kan...

dhiera zainudin berkata...

@ Cahaya Mata @ Nurul Are Inn : yeay!! ada geng~

@ ikatankasihku : tahu tak pe~

Myra Jay berkata...

Memang ngeri pengalaman tu dengan seluas lautan..

Oh tak sanggup cheq,

mandi kat Bkt merah pun myra penah lemas apatah lagi kat laut.. ohh takut :)

CintaZulaikha berkata...

akak pon tak pandai berenang..terasa hampeh plak diri ini..huhuhu

salam perkenalan juger..:)

Ungu Violet berkata...

eh x pakai jaket ke...kalo pakai jaket keselamatan tuh leh terapung agi...syok..hikhik

dhiera zainudin berkata...

@ Myra Jay : myra pun ada pengalaman jugak ye. takut kan?

@ CintaZulaikha : ish, akak ni. tak kan sebab tak pandai berenang rasa hampeh. jangan jangan macam tu

@ Ungu Violet : pakai tapi macam tak ada function pun.

WuMing berkata...

Nasib baik... WuMing tak pernah mengalami pengalaman yang ngeri ini..

Hana Soffelia berkata...

Hana tak tau berenang. Sangat takut lemas walaupun tak pernah lemas. Sebab tu hana tak suka mandi pantai, tkt lemas. Kalau mandi kat air terjun lak, tak suka main2 tahan nafas dalam air walaupun kwn2 lain semua buat, hana takut.

☾SHiemaCMa786☾ berkata...

lemas..??
hohoho..xmau ingt dah..penah lemas sekali..

nabilah_2908 berkata...

sy pun xreti berenang...huhu...

Melaka mmg ada airport..tp tuk kapal terbang kecik je la..

tempt keje sy dekat2 situ gak...kadang2 nampak abg2 pilot turun dari kapal terbang...huhu..smart..!! :)

cik pha berkata...

saya tak pandai berenang T.T

cik dila berkata...

hahaha,akakkk! kite pun tak pandai berenang. mandi dekat kolam pun boleh nak lemas,ni kalau kite jadi akak awal2 dah surrender.tak sanggup! heee

dhiera zainudin berkata...

LOL... ramai rupanya tak pandai berenang. yes2, ada kawan. he

dhiera zainudin berkata...

@ Hana Soffelia:

hahaha.. saya pun tak suka tahan nafas dalam air. kalau bangun, mahu tersedut air sungai tu masuk hidung~

dhiera zainudin berkata...

@ nabilah_2908 : mesti suka skodeng abang-abang pilot ni~

dhiera zainudin berkata...

@ cik dila : dila, akak tak sanggup nak surrender sebab nanti tak boleh grad.. huaaaa. tapi sekarang dah grad dah. lalalaa

Tanpa Nama berkata...

hueh8787
buat buat lemas pernah la^^

Hanis MY berkata...

saya! tapi teringin nk belajar berenang...ngeri eh lemas2 ni huhu seb bek takde paper...

Eye_nee berkata...

sib baik ada abg senior menyelamat nyawa..pernah tak jumpa bro tu...dah ucap tq belum...

Cik Tiera berkata...

ngeri . huhu

Cik Tiera berkata...

ngeri amat . huhu .

suria lekatlekit berkata...

saya! saya! saya tak pandai berenang

Run Away berkata...

sy tak pandai berenang....pasal tu takot tempat2 dalam yg myk air...;d

anumuchan berkata...

angakat tangan tinggi2 jugakk..sob2..tak retii..huhu

asfira aminuddin berkata...

bahay tau babe! setakat ni, i tak penah lemas lagi la. alhamdulillah. ;)

APAN berkata...

pelik je nama tempat tuh...aku ni pun x pandai berenang gak kot....da lama giler x test.haha...

Izzatul Azma berkata...

tak pandai berenang jugak ! Ngerinya ada task mcm tu. kalau saya mesti dah ketar2 kat situ takmau buat

Asyila Zainuddin berkata...

saye tak pandai berenang langsung! haha.. ini betul2, bukan tipu tau.. ngee..

adan berkata...

trauma dengan air laut er? haha..

MIMIE AIZA berkata...

sy fobia dgn laut sb byk kali lemas

ade2mama berkata...

law da tkot..law ade wisel kt mulut pown tgl nk tiup jew..xkn dpt tiup nye eheeh

aty2 nect time k:)
blaja la brenang sng jew:P

aku dlu blja berenang peluk btol minyak yg besar tu kot eheheh

nk blja kn heeeh

Ct Arina berkata...

saye tak pandai berenang. ahaks =D
penah lemas kejap time kecik2 dulu kat kampung umah atok. pastu timbul balik. haha

amna berkata...

saya angkat kaki.. hehe

mesti trauma kan. kalau main air je puas ke tu??

miera berkata...

haha, aku pon ada pengalaman terlemas ni

tapi terselamat sendiri bila cuba berenang-renang ke tepian. sorang pon tak tau aku lemas tadi. ciss