Selasa, 13 Disember 2011

Musim buah sepanjang tahun

Salam pembuka bicara...

Perasan atau tidak tahun ni kan musim buah macam sepanjang tahun? Saya rasa dalam tahun ni durian asyik berbuah je. Nenek saya kata ni sebab Yang di-Pertuan Agong kita sangat pemurah. Sultan Mizan Zainal Abidin la kan? Tapi memang Sultan Mizan tu pemurah kan kan kan?

Nenek kata pernah dulu musim buah semua tak jadi sebab Agong tak berapa nak pemurah sangat. hahaha. Memandai je kan.

sumber: google

Dekat rumah saya, musim durian dah hampir sampai penghujungnya. Tak ada la nak nampak buah durian tergolek tepi jalan dah. Peti ais rumah pun dah penuh dengan stok tempoyak. Tapi manggis pula yang ganti tempat durian dalam rumah sekarang ni. hahaha

Jom makan manggis jom. Kitorang ni rajin makan je, nak petik ye malas. Kalau tanya dekat mak, "manggis tak da ke?". Kalau mak malas nak ambil, mak akan cakap " ada ular kat pokok. bahaya. tak payah amek lah"

sumber: google

Rambutan kat pokok pun banyak yang merah-merah tapi sebab kami adik-beradik malas nak kopek kulit rambutan tengok saja lah rambutan tu layu di tasik madu. Saya bukan malas tapi saya tak reti nak kopek melainkan pakai gigi lepas tu rasa kelat-kelat pahit. Tu yang tak minat tu. Kalau mak dah siap-siap kopek kulit kemudian masuk dalam bekas baru masing-masing nak hadap rambutan.

Eh, langsat pun tengah sibuk berbuah tu.

Dulu, masa mula-mula ayah nak pindah balik kampung jaga atuk dengan nenek, kitorang adik-beradik semua macam rasa tak best ye nak duduk kampung, jusco tak da, nak pergi keluar dengan kawan-kawan susah. Rumah nenek panas la apa laa. Lama-lama tu dah ok, dah seronok. Sekurang-kurangnya, tak adalah susah sangat nak balik rumah kalau masa weekend. Saya yang tak pernah jejak puduraya pun dah kenal puduraya tu macam mana. Tak ada la nak jumpa indon sepanjang jalan. Kalau tak dari UPM sampai KL jumpa indon. Dari KL ke Klang pun jumpa indon jugak. Dari Klang nak ke Sijangkang pun jumpa indon jugak. Merata dorang ada. hahaha

Busy sangat hari ni!

xoxo

25 komen:

Jue berkata...

wah best giler ko ade buah durian dekat umah! bole jd usahawan tempoyak weh!

aku phm pe kor s psl pindah pindah blk kpg tp alam2 mmg best kan!

Kakzakie berkata...

Kampung kakak durian dah habis, manggis tinggal sikit tapi rambutan belum masak lagi. Anggaran kami lepas CNY tahun depan masaklah tu...

~SaL IjOu~ berkata...

kecik2 dulu suka sgt makna buah manggis,mkn x hengat sampai termuntah2..adeyh~

nabilah_2908 berkata...

ha'ah...betul la...rasanya sebelum puasa...musim durian di sini...

sekarang ni...musim durian ada lagi..semakin ramai org jual durian... :)

bab agong pemurah tu..betul rasanya...sebab sy tgk tv kelmarin...wartawan interview pekerja2 istana tantang Sultan Mizan...humble orang nya... :)

Faidhatul Arfah berkata...

arfah suka manggis. hee :) mcm lawak ja " Nenek kata pernah dulu musim buah semua tak jadi sebab Agong tak berapa nak pemurah sangat." HEHEHEHHE

aReLaN berkata...

waaaaaa...nk mkn durian.ptg ni kna g bli gk kat pasar malam tu.xkre.

Hanie_Dew berkata...

mereka tu ada di mana mana. hehehehe.

aku dpt makan dua ulas je durian tahun ni. tu pun beli kat giant. hahaha..tu pun dah ckup la bagi aku. pas makan terus panas perut dan kene diarrhea. =.='

mata shinign tu mmg semulajadi. tak perlu innershine. hahahahahaha..

Wen berkata...

banyaknye indon .... erksssssss haha

faizal mohd berkata...

ceh! kupas kulit rambutan pon taknak. tp kalau mak saya, siap hiris lagi isi rambutan tu then letak dlm peti. peh! sedap je <-- buat sendiri malas jugak. :)

Cikpuan rara berkata...

manggis! sedap!

Kancil 8349 berkata...

sedapnya buah durian tu...apapun tulah daulat sultan

J.Syazwana berkata...

btul betul
hari tuh saya beli durian bulan nape tah.
sekarang pon tetiba banyak lagi durian nya yang dijual.
hehehe.
memang murah rezeki.
tapi durian kat kl mahal.
wuwuuuu :(

BENA berkata...

Alaaaaaa Alaaaaaaaa . post la dekat bena buah manggis sikitt . bena suka maggisss ! heeee ;)

Myra Jay berkata...

Sedapnyer manggis... :)

Durian pun rasa nak makan lagi :D

♥cmª shIemª♥ berkata...

adesss...peberet cma dua2 tuhhh..

fiezah91 berkata...

aha! best la musim buah2. banyak buah ada.hehe

lia fen berkata...

ni sume ubat bemam ni...rumah lia ade mngis, rambai n rambutan..tp durian buah die jatuh kt behrang la..kene byr baru dpt..hehe

hurmm m'sia baik hati sgt bg endon, bangla, nepal b'mharajalela kt negara kita buat mcm negare dorg sndiri..mcm xde undang2..geram betollah..

zulhilmi tempoyak berkata...

durian tu berlambak dari dulu...hihihi

tp xde duet lak nk bli..;p

ciK LyndaWawa berkata...

sana sini durian,..makin murah plak tu..=]

mama aini berkata...

untungnya kat kg banyak pokok buah2an..sebut nak apa semua bolih dapat..mama kalau nak kena beli..hu2x..
** nakal tau ..indon takde kena mengena ngan buah2 diatas !!..ha2x..

Pocket berkata...

pocket tak dpt mkn manggıs lg tahun nı.

waah, naaak!

aReLaN berkata...

yeay!!!dh dpt mkn durian smlm.huhuhu

Juliet_iRa~" berkata...

suka manggis!huuu..tp xdpt mkn lagi..heee

norsharmila berkata...

bru lepas makan manggis seguni :DD

Afzainizam berkata...

kata orang durian lawannya manggis... kedua-duanya memang sedap betolll...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
tip pilih sport rim