Jumaat, 9 Disember 2011

Tazkirah Jumaat : Minyak wangi

Salam pembuka bicara..

sumber: google

Soalan:
Seorang menyapu minyak wangi tanpa alkohol pada tangan, kemudian mengambil air sembahyang. Apakah solatnya sah sedangkan baunya masih ada pada tangan?

Jawapan:
Sekiranya wangian itu adalah jenis yang tidak menghalang air sampai ke anggota wuduk, wuduknya sah. Dia tidak perlu membasuh kesan wangian itu dahulu sebelum mengambil wuduk.

Tetapi sekiranya wangian itu jenis berminyak disapu pada anggota wuduk seperti pada tangan, maka ia perlu dibersihkan sebelum mengambil wuduk.

Sekiranya wangian itu bukan pada bahagian anggota wuduk seperti leher, maka tidak mengapa mengambil wuduk tanpa membersihkannya terlebih dahulu.

********************

Jadi, lebih baik kita ambil langkah selamat di mana pakai wangian tanpa alkohol dan sapu kan di kawasan yang bukan anggota wuduk kan.

sumber: Ustaz Azhar Idrus (2011), Anda bertanya Ustaz Azhar Idrus menjawab berkenaan permasalahan semasa, PTS Islamika
xoxo

15 komen:

sweethOneY berkata...

Yerp biasa sembur perfume pun di leher :)

Kancil 8349 berkata...

terima kasih dengan perkongsian ilmu nie...

faizal mohd berkata...

thank atas infonya. :)

CintaZulaikha berkata...

yup, betoi2...lagi elok, tak payahlah pakai..

♥cmª shIemª♥ berkata...

ade bace psl ni..
tq for sharing jugak!
gud info~

Hanie_Dew berkata...

oooo...ok. kalau sapu kat tudung??

G@D!z$ berkata...

thanks sharing...sy follow awk

Fara Zakaria berkata...

Nak pakai minyak wangi ada alkohol dan bawak solat pun boleh sebenarnya.

Sebab, kandungan alkohol yg ada dlm myk wangi bknlah jenis alkolhol yg sama seperti dalam arak. Alkohol dlm myk wangi tidak memabukkan seperti dalam arak.

Juliet_iRa~" berkata...

wahh..thanks k.dhiera..pasni pkai kat leher la..:)

♥e'in♥ berkata...

selalu sembur kat baju..

~SaL IjOu~ berkata...

Ustaz Azhar Idrus best!~
kite sembur kat leher~ ^^

Afzainizam berkata...

eemmm sunat pakai wangian masa sembahyang ni....

orang balik dari haji hari tu bagi banyak minyak Atar....

lagi elok pakai pasal mmg tak ada campuran alkohol...

bauannya pon kalau pakai seminggu tak hilang...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
tip hilangkan getah pokok d. tahi burung pd kereta

semutsengal berkata...

huhu,

kalau berakohol pulak ?

mama aini berkata...

thanks share info ni !!..

BENA berkata...

bena sekali sekala je pakai minyak wangi . kadang2 sampai bertahun nak abeskan minyak wangi ;)




macehhh share sis ;)