Selasa, 2 Ogos 2011

Program pemutihan PATI

Salam pembuka bicara..


Program pemutihan PATI (Program 6P) adalah salah satu cara membuat permohonan permit kerja yang sah bagi pekerja asing atau pendatang haram. Sekarang, merata-rata saya jumpa banner pasal ini.


sumber: google



Ahad lepas, dua orang adik saya (sini, sini atau sini) turut sama bekerja kontrak dengan program pemutihan PATI. Adik lelaki saya jadi bidang terjun bila kena jadi chief operation. Mereka memang tak cukup orang. Adik saya akan menguruskan kawasan Skudai, Johor. Kalau siapa-siapa yang nak buat part time, boleh lah try. Duduk di homestay. Adik perempuan saya pula jaga bahagian frontdesk pula. Masing-masing nak cari duit sebelum masuk belajar.


Sedikit info mengenai program pemutihan PATI. Copy dan paste saja. 
__________________________________________________________________________________

APAKAH PROGRAM 6P?
Program 6P adalah singkatan bagi Program Penyelesaian Menyeluruh Pekerja Asing dan Pendatang Asing Tanpa Izin. Ia adalah satu pakej program yang menggabungkan beberapa syor yang dikemukakan oleh Makmal Pengurusan Warga Asing (MPWA) sebagai pendekatan terkini oleh Kerajaan untuk memantapkan pengurusan warga asing di Malaysia.


BILA DILAKSANAKAN?
Perlaksanaan pendaftaran pemutihan & pengampunan ini hanya untuk tempoh 2 minggu sahaja bermula 1 Ogos 2011 hingga 14 Ogos 2011. Terbuka kepada majikan atau syarikat di sektor perkilangan, perkhidmatan, perladangan, pembinaan dan pertanian & Pembantu rumah


APAKAH TUJUAN PENDAFTARAN?
Tujuan pendaftaran itu adalah bagi mempertimbangkan untuk proses pemutihan iaitu menukar status mereka menjadi pekerja sah dan memberi pengampunan dengan membenarkan mereka pulang ke negara asal tanpa dikenakan sebarang tindakan.

Tempoh pelaksanaan proses pemutihan dan pengampunan akan dilaksanakan selama tiga bulan selepas proses pendaftaran.

Sumber dan maklumat lanjut klik sini 

xoxo 

4 komen:

Cik tikah berkata...

o0o0o.. baru taw...

dhiera berkata...

kena selalu update isu semasa ni taw~

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine berkata...

adohai.. nape kerajaan kita terlampau berlembut ngan PATi ne ek.....

dhiera zainudin berkata...

mungkin sebab kalau tak ada PATI ni, negara kita tak ada development macam sekarang, tak ada bangunan-bangunan tinggi yang kita bangga kan dan tak ada bandar terancang yang di banggakan~