Sabtu, 6 Ogos 2011

Harus baca kalau suka makan kangkung

Salam pembuka bicara..

Ramai yang terharu dengan cara Wardina mendidik anak-anak. Saya juga berharap suatu hari nanti, saya akan mendidik anak-anak saya dengan cara begitu. Kita boleh mencontohi bagaimana beliau mendidik anak-anak. klik sini

Sebenarnya entri ini untuk menceritakan mengenai kangkung. Semua sedia maklum bahawa kangkung adalah sejenis sayur. Dan pasti ia sangat berkhasiat untuk dimakan. Malah, kangkung yang dimasak dengan jeruk ikan adalah kegemaran saya.


Kamu tahu tak bahawa kura-kura sukakan kangkung? Kamu tahu tak bahawa arnab juga sukakan kagkung?

Dan kamu tahu tak bahawa batang kangkung yang keras itu perlu dipotong dua dan bukan sahaja dipatah-patah kan batangnya? Ya, kalau kita masak kangkung, kita perlu belahkan batang kangkung kepada dua. Tapi kalau makan di kedai, mereka memang hanya mematah-matahkan batang kangkung sahaja.

Nak tahu macam mana patutnya rupa kangkung yang di belah dua?


Nak tahu kenapa perlu potong kangkung macam ni? Baca ini ye.

Itulah sebab mengapa kangkung perlu di belah dua. Jadi, kalau sebelum ini kamu hanya patah-patah kangkung sebelum ini adalah lebih elok membelahnya dua.

Terima kasih buat pengirim emel. Emel dah lama, baru sekarang nak tulis.

xoxo

23 komen:

cik dila berkata...

hehe,kak. kite kalau mkn kangkung tak makan batang. makan daun je,lagipun mmg kite tak suke mkn btg sayur.. huhu

Amirul Amin berkata...

x bole bayang kalo lintah betol-betol ada dlm perut kite..eiiii..hehe

Alisya berkata...

Alisya pernah baca juga emel ini. tapi kadang-kadang tu makan juga kangkung..lagi-lagi yang masak pedas..

selamat berpuasa~

dhiera berkata...

@cik dila : dila, batang sayur lagi tinggi serat dari daun taw. try la makan batang sayur bayam ke? tu lembut sikit..

@ Amirul Amin : haha..sama lah. tak dapat bayang kan. dan tak bayangkan, lintah makan isi perut kita

@ Alisya : sama lah..dah nama favourite mesti makan punya.

cik pha berkata...

kangkung memang bea..nk 2 kalu wat syur kangkung lemak..sedap!

Anita berkata...

ha.
Ya Allah. baru tahu. Takutnya nak makan kangkung.

dhiera berkata...

@ cik pha: saya tak pernah rasa sayur kangkung lemak..selalu ye paku pakis atau pucuk paku ada la...

dhiera berkata...

@ Anita: apa yang perlu kita buat adalah potong batang kepada dua dan basuh bersih-bersih.

Aa berkata...

Wah, asik nih. :D

Amirul Amin berkata...

hehe..kalo telan dan minum clorox berkesan ke tak?
:)

dhiera berkata...

@Amirul Amin: berani ke nak minum clorox? grrr....macam nak bunuh diri je..

Ungu Violet berkata...

Assalam diera..

my peberet tuh sayur kangkung...huhu..

yg penting kt sini ape pun jenis sayur kene basuh bersih2 pastuh rendam ngan air garam...supaya segala mak nenek menatang ngan bahan kimia racun serangga tuh kuar...

tapi tulah...kene hati2 gaklah bila mkn kat luar...kita bkn pasan bende2 tuh sume...huhu..

Meck berkata...

wooow scary!!

dhiera berkata...

@ungu violet: sama la kite..favourite juga 2~ btw, basuh dgn air garam 2, masa masak kamu letak garam juga ke? tak masin ke?

[sutera kasih] berkata...

penah baca dh ni..tu la, since dpt tau, trus gtau kt mak..seram jgk dgr huhu

alif haris berkata...

alamak datag blog ni kene hack la ..hahahahaha
ouh psl ni ..
dah tahu hari tu .. huhu

bahaya kan .. scary kot ..dah pesan kt mak klu msk kangkung sila belah batang tu ye :)

A'IM berkata...

xyah jauh2...kat malaysia pun ada yang kena..orang jb..

SoLy SoLicious berkata...

waahh..tanak makan kangkung dah !!!

syafiqakarim berkata...

harus lah yunk.sebab tu xsuka makan kedai.
xterjamin.kalau masak sendiri,tahu nak uruskan

Caythrine Amanda berkata...

me too..feveret seyh!kangkung...

ifwat berkata...

alamak! ifwat ni dahla suka makan kangkung, bahaya2.. meremang lak bulu roma..

Adzriel @ Liza AB berkata...

potong kobis pun elok dibuka kelopaknya satu2..kadang ada ulat. kangkung ni tau lama dah, itu yg tak berapa makan sangat. kalau makan pun, batangnya buang je..ambil daun.

farz zull berkata...

hmm, kangkung kan tanam tepi2 longkang...*ok, ayat memang sadis dari kawan farz*. Arhh, tak kisah, janji bersihkan elok2 & buat kangkung goreng belacan! fuuhhh