Selasa, 5 Julai 2011

Perbezaan perbelanjaan bulanan: kisah 2

Salam pembuka bicara..

Kesinambungan dari kisah semalam. Belum baca? Sila klik sini.

Kisah ini agak berbeza dengan kisah 1.

Kisah 2
sumber: google

Ketika saya bujang dahulu saya seringmenziarahi kawan saya, Norizam (bukannama sebenar) yang tinggal di Masai Johor. Pada hari Ahad itu saya sampai di rumah Norizam selepas waktu Asar. Norizam memperkenalkan Abang dia, Rashid (bukan nama sebenar) yang baru sampai dari Kuala Lumpur. Rashid berkunjung ke rumah Norizam kerana untuk menghadiri temuduga pada pagi Isnin di Johor Baru.

Kawan saya Norizam ini, dalam beberapa hal dia tidak berpuas hati dengan abangnya. Kadang kala saya tidak suka mendengar dia merungut tentang abangnya. Petang itu Norizam merungut lagi iaitu abangnya datang untuk temuduga kerja sebagai Pengurus Besar (General Manager). Gaji Rashid sekarang ialah RM10,000 sebulan. Katanya tidak mencukupi. Dia akan minta gaji sebanyak RM14,000 sebulan untuk tempat baru ini.

Saya pun berasa hairan gaji RM10,000 sebulan tidak mencukupi sedangkan hanya mempunyai dua orang anak sahaja. Beberapa tahun kemudian baru saya tahu kenapa gaji abangnya RM10,000 tidak mencukupi. Ini ada kaitan dengan tiada keberkatan hidup

Perkara-perkara yang pada pandangan saya menyebabkan Rashid jadi susah ialah seperti berikut;
sumber: google

1. Banyak sangat terlibat dengan sistem Riba. Pinjaman Kereta, Kad Kredit, Pinjaman Rumah, Akaun Simpanan semuanya Sistem Konvensional (Riba)
2. Menggunakan banyak kad kredit konvensional kemudian bayar pokok sahaja. Bermakna memakan riba yang berterusan.
3. Sering bertukar kereta sebab kereta selalu bermasalah walaupun kereta baru (Masalah kena curi dan kemalangan jalan raya)
4. Sering bertengkar dengan isteri.
5. Isteri sering masuk hospital kerana penyakit misteri.
6. Anak perempuan sulungnya yang di tingkatan tiga kena tangkap basah.
7. Suka menengking jika ada orang mintak derma.
8. Soal sembahyang lima waktu dipandang sebelah mata sahaja.

Kisah ini memang berlaku dalam kehidupan kita tanpa kita sedar atau tidak. Walaupun rezeki melimpah ruah, jangan kufur nikmat, jangan sehingga tidak dapat keberkatan.

Ada lagi. Sambung besok ye.

Cerita bersumberkan: sini. Sumber asal: sini

xoxo

4 komen:

Ken Wooi berkata...

money is never enough :)

cikpuanNaiz berkata...

betul yg bab smyang tu...kalau pndang remeh, rezeki kita akan mnjdi sempit...

Maya Mayana berkata...

terima kasih atas perkongsian ini...kdg2 sbg manusia kita sering terlupa..waktu senang mengingati Allah jarang-jarang bila susah baru tertanya...kena pndg dan muhasabah diri bile terjadi sesuatu musibah...

dhiera zainudin berkata...

semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat pada kita semua.