Khamis, 13 Januari 2011

Ranau dan Kota Kinabalu

Salam pembuka bicara..

Sambungan [post],  [post],  [post],  [post],  [post] dan  [post]

Malam kedua di Ranau, saya banyak menghabiskan masa di rest house. Penat okeh! Makan malam pun di kafe rest house sahaja. Saya tak ingat lah makan apa.

Kononnya, nak berkaraoke tapi rupanya karaoke kat rest house ini guna CD karaoke saja. Ko ingat ni alamanda nak demand bilik karoake macam alamanda. Maka, kami pun tak jadilah berkaraoke. Kawan-kawan yang lain merayap ke Pekan Ranau sebab nak pergi ke fun fair. Saya cuma tinggal bertiga sahaja di rest house. Bosan tahu.

Tapi ada hikmah saya berlepak di kafe sambil berwifi sebab tak lama lepas itu black out. Kalau dalam bilik, confirm nangis sorang-sorang. hua. Mak cik kat kafe ini cakap kat sini memang selalu black out. Rupanya, ramai juga orang buat meeting di rest house ini. Malam saya berlepak di kafe ini ada orang-orang kampung ke cikgu-cikgu buat meeting. Lagipun, di rest house ini memang sediakan wifi percuma untuk orang-orang kampung. hu

Keesokan hari, kami melawat ke Tagal Luanti. Di post ini ada cakap kami tak dapat masukkan sebab hari hujan. Bayaran masuk kalau tak silap RM 10 tapi kami buat muka kasihan dengan mak cik dan pak cik ini. Maka, dapatlah bayaran untuk budak sekolah RM 5. he. Baik hati ok mak cik ini.

Pinjam muka hajar lagi. Maaf ya malas nak cari gambar lagi. he

Hampir tengah hari itu, saya dan kawan-kawan saya bergerak ke Kota Kinabalu.

Tapi sebelum itu, kami singgah di Tamu Tamparuli. Di sini banyak jual cenderahati-cenderahati. Saya beli gelang yang ada kristal dan mutiara. Tak ingatlah saya beli berapa tapi agak banyak.

Dalam perjalanan, ada berhenti di satu kedai di tepi jalan. Kedai ini ada jual buah tarap. Sedap buah ini. Tekstur kulit buah tarap macam karpet tahu.

Penginapan kami di Kota Kinabalu adalah di Seapark Condotel, Tanjung Aru. Kami booked bilik keluarga yang sangat besar dimana boleh memuatkan 9 orang di dalamnya. Sebenarnya, bilik ini untuk 5 orang sebab ada 5 katil single. Macam biasalah, kami cantum-cantum kan katil supaya muat untuk tidur beramai-ramai. Best okeh tempat ini sebab dia ada swimming pool. he. Walaupun, tak berapa pandai berenang tapi bermain di tepian pun cukup memuaskan hati. he. (Dasar orang tak tahu berenang kan).

Rate bilik ini adalah RM 110.

Sarapan juga disediakan untuk 5 orang. Kawan-kawan saya memang baik hati. Tak berebut pun siapa nak ambil pakej sarapan pagi ini. Semuanya kata "ko nak makan kan? ko pergilah". Best kan ada kawan satu trip macam ini. hu. Sayang korang.

Kami tiada aktiviti spesifik di KK sebab masing-masing ada plan sendiri. Sebenarnya, ada plan nak pergi pulau tapi tak jadi sebab takut terkandas bila air bergelora. Musim hujan kan?

Untuk makluman, pengangkutan di sini adalah sendirian berhad. Sebab pada kami, kami perlukan pemandu pelancong untuk berada di Ranau dan Kundasang sahaja. Pemandu pelancong saya di sini adalah kawan-kawan saya yang menetap di sini. he. Kami berpecah kepada dua kumpulan. Lagi satu kumpulan berpemandu pelancongkan pak cik salah seorang dari kami. (tah apa-apa lah ayat kan).

Maka, saya boleh ceritakan tempat-tempat yang saya pergi sahaja lah.

a) Pasar Filipina
Mata saya rabun dengan mutiara. Mutiara ada dua jenis iaitu mutiara laut dan sungai. Mutiara laut mahal tapi mutiara sungai murah sangat. Tapi bentuk mutiara sungai tak secantik mutiara laut dan tak berapa menyinar. Ada kawan saya kata mutiara ini kalau kita simpan dalam almari di celah-celah baju dan gelap boleh beranak tahu. Tapi hasilnya dalam bertahun juga lah. Mak cik dia pernah buat. Saya ada belikan mak saya gelang tiger eye. Cantik. Tapi say tak ingat lah belikan ayah saya apa.

Di bahagian belakang pasar filipina ini ada banyak kedai makan yang jual seafood. Heaven gila. Saya makan sampai kenyang. Menu malam itu nasi putih 7, ikan belahak saiz sederhana besar, ikan bersaiz besar (saya tak ingat nama ikan ini), ikan pari sederhana kecil, sotong besar-besar dalam 10 ekor, udang 15 ekor dan saya tak ingat makan apa lagi. Semuanya berharga RM70.++. Murah kan termasuk air juga untuk 7 orang? Kawan saya yang belanja, haruslah murah.

b) Tanjung Aru
Kalau nak makan malam di sini pun boleh tapi harga agak mahal. Saya melepak sahaja di sini sambil tengok orang main freebies (betul ke eja) ala yang piring terbang-terbang itu (bukan UFO tahu) dengan skating atas air itu. Pertama kali tengok main skating atas air, excited sedikit.

c) Centre Point
Berwindow shopping kat sini. Sama macam shopping complex yang ada kat Semenanjung.

Tayang muka sendiri. Baik kamu baca sambil tutup mata sebab lepas ini kamu mesti rasa nak muntah.

d) Universiti Malaysia Sabah
Terdating pula malam-malam. he. Round round UMS dengan kawan satu asrama masa sekolah dulu. Dekat bahagian atas bukit boleh nampak pemandangan laut yang sangat cantik. (Kawan saya cakap). Tapi sebab saya pergi malam makanya tak nampak apa-apa.

e) Swmming pool
Tempat tinggal dah ada swimming pool. Haruslah terjun masuk dalam kolam. Mandi dari pagi sampai tengah hari.

f) One Borneo
Shopping complex juga. Datang sini konon nak berkaroake tapi tak jadi. Saya main game sahaja. Lepas itu, kena gorat dengan pak cik guard. Adoi.

f) Makan tengah hari di satu restoran jauh sedikit dari One Borneo.
Saya tak ingatlah nama restoran ini. Kawan saya suruh ambil lauk banyak-banyak sebab restoran ini tetap caj makanan RM5. Kawan saya kata tempat ini tempat makan student-student.

g) Pearl Harbour
Sesi fotografi kali terakhir sebelum balik. Berangan jadi model sekejap. Sambil tengok sunset. Cantik sangat. Banyak sangat bot. Nak ajak Z buat wedding reception atas bot la. Jimat belanja. he




Nak muntah ke? Kan saya dah cakap baca sambil tutup mata.

Maka, berakhirlah percutian 4 hari 3 malam ini. Seronok sangat. Harus pergi kalau kamu ada keinginan untuk ke sini.

xoxo

2 komen:

zuljengka berkata...

eh..mcm mana nak skating atas air?klau atas ais bleh la..plik2..hahaha..

dhiera berkata...

eh,,adalah..kalau tak, xkan ada orang jual water-skate board..cbe try google~