Selasa, 4 Januari 2011

Langkah-langkah untuk bergelar pengantin

Salam pembuka bicara..

Seronok bila dengar ramai kawan-kawan saya sudah mula untuk melangkah ke alam yang lain. Memandang wang terkumpul saya masih belum mencukupi maka saya diam kan sahaja niat ini buat sementara. Z selalu kata tunggu dia naik gaji. huh.

Kalau korang nak bergelar seorang pengantin ada beberapa langkah wajib yang perlu korang penuhi. Kalau tak penuhi langkah-langkah ini macam mana nak kahwin kan. Langkah-langkah ini adalah langkah-langkah yang tidak formal. hu. Harus lah ada langkah formal dan tak formal kan?

Langkah 1

Sumber: Google

Mencari pasangan. hu.Kalau tak ada pasangan macam mana nak kahwin kan? Be polite. Jumpalah keluarga kedua-dua pihak.

Langkah 2

Sumber: Google

Kumpul duit. Kenalah ada target berapa banyak yang korang nak simpan kan? Makanya, adalah penting untuk korang sediakan bajet. Macam saya dan Z, kami banyak menggunakan sistem sharing is caring. Korang?

Langkah 3
Dapatkan persetujuan wali secara lisan. Bila wali cakap datang bawa wakil. Maknanya, ada harapan lah untuk anda.

Langkah 4

Sumber: Google

Bila kedua-dua pihak sudah bersetuju boleh lah untuk tetapkan tarikh bagi majlis pertunangan dan pernikahan. Ada juga orang yang buat waktu merisik dan bertunang serentak. Tapi ada juga yang buat majlis merisik sahaja. Dan ada juga yang buat majlis bertunang sahaja. Apa-apa pun terpulang pada pihak keluarga masing-masing.

xoxo

2 komen:

paes berkata...

peehhh..da nk kawen dah ke?
hahaha..

dhiera berkata...

belum lagi..jangan risau lah.pasti akk jemput kamu la~