Jumaat, 21 Januari 2011

kata-kata kegemaran gadis dan wanita.

Salam pembuka bicara..

Saya dapat artikel mengenai 9 deadly words used by women dari hawa. Pada saya sangatlah betul apa yang hawa tulis ini. Sebab saya pun selalu gunakan juga.

a) Fine
Antara perkataan yang selalu saya gunakan 'ok, fine'. Perkataan ini biasanya digunakan untuk menghenatikan arguement bila gadis /wanita itu rasa dia betul dan apa yang kamu perlu buat adalah diam.

b) 5 minit.
Kalau gadis /wanita itu sedang bersiap-siap untuk keluar atau dressed, ini bermakna setengah jam. Perkataan lain bagi ini adalah sekejap. Tapi kalau gadis /wanita itu minta kamu mengemas atau buat apa-apa kerja, ini bermakna kamu hanya diberi 5 minit untuk siapkan apa yang kamu lakukan.

c) Nothing
Bahasa melayu nya 'tak ada apa-apa lah'. Ini adalah perkataan untuk menghentikan sebelum apa-apa pergaduhan atau pertelingkahan berlaku. Ini bermakna ada sesuatu rasa tidak puas hati dalam diri gadis /wanita ini.

d) Go ahead
Ini adalah amaran bukan kebenaran. Bila gadis /wanita itu cakap perkataan ini, kamu janganlah buat apa yang kamu ingin lakukan itu.

e) Loud sigh
Macam 'ishhhh'. Ini sebenarnya adalah perkataan tapi bukan perkataan yang berterus-terang. Non-verbal statement. Biasanya di salah ertikan oleh lelaki. Gadis /wanita ini berfikir bahawa kamu idiot dan kenapalah dia menghabiskan masa melayan kamu. Rujuk point (c):  Ia sama makna juga seperti point (c).

f) That's okay
Ini adalah perkataan yang memberi amaran kepada lelaki. Ini bermakna gadis /wanita itu mahu berfikir panjang sebelum membalas dendam kepada kamu.

g) Thanks
Ini adalah tanda gadis /wanita tersebut benar-benar berterima kasih kepada kamu. Hanya katakan you're welcome. Melainkan jika dia katankan 'Thanks a lot'. Ini adalah amaran dan dia tidak berterima kasih pun kepada kamu. Sama seperti dia katakan 'Whatever'.

h) Whatever
Is a woman's way of saying F-you.

i) Don't worry about it, I got it.
Atau pun 'Tak payah lah, boleh buat sendiri'. Ini bermakna gadis /wanita tersebut sudah memberitahu kamu atau meminta kamu melakukan sesuatu berulang-kali tapi kamu buat tak tahu. Dan akhirnya, dia melakukan sendiri. Biasanya balasan daripada ayat ini adalah 'What's wrong?' atau 'Kenapa?'. Dan dia akan memberi respon seperti point (c).

Walau apa pun, beware dan pandai menilai dengan intonasi gadis /wanita tersebut. Biasanya perkataan ini akan dikeluarkan untuk menghentikan sesuatu keadaan.

Saya selalu guna tak ada pape lah kalu bercakap dengan Z sebab Z suka saya ulang sesuatu banyak kali. hiks.

xoxo

2 komen:

chenta berkata...

banyak yang i setuju!hehehe

dhiera berkata...

yeke?!masa mula2 bace 'eh,betul la'..huhu