Isnin, 24 Januari 2011

10 hot tip untuk berat badan yang sihat

Salam pembuka bicara...

10 perkara penting untuk mendapat berat badan yang sihat. Ini adalah ringkasan yang amat ringkas daripada apa yang telah saya pelajari selama 4 tahun dalam pemakanan dan bekerja sebagai nutritionist.

1. Set gol
sumber: google

Gol ini haruslah realistik. Ini penting kerana apabila kamu mencapai gol yang kamu set, ia akan buat kamu semakin motivated. Tak kiralah gol yang kamu buat itu kecil atau besar bila kamu mencapai gol itu maknanya you're making progress. Kamu boleh mulakan dengan membuang habit yang tidak sihat. Misalnya, Saya akan kurangkan makanan bergoreng.

2. Buang lemak yang tidak baik, ambil lemak yang baik
Sumber: google

Bukan semua lemak adalah tidak elok, ada sesetengah lemak amat diperlukan oleh badan. Oleh itu, jangan ambil trans fat dan saturated fat. (Saya tak pasti bahasa melayu dipanggil apa. Mungkin lemak trans dan lemak tepu). Kedua-dua jenis lemak ini boleh menambah kalori dalam diet kamu dan menyebabkan kenaikan berat badan. Ambil sedikit natural healthy fat yang diperlukan oleh badan kamu seperti minyak zaitun, canola oil dan minyak ikan bagi mendapatkan omega-3 dan omega-6 yang bagus. Untuk makluman, omega-3 dan omega-6 adalah lemak yang baik untuk kesihatan. Misalnya, Scott's emulsion membekalkan minyak ikan yang baik untuk kesihatan tapi bukan dari natural sources. (teringat masa kecil-kecil, tiap-tiap malam sebelum tidur kena minum scott's emulsion yang warna putih susu itu. tak suka sebab rasa pelik.)

3. Snek dengan makanan yang sihat
sumber: google

Tukarkan habit bersnek kepada yang lebih sihat dan rendah kalori. Kamu boleh ambil buah-buahan dan sayur seperti epal, lobak merah atau salad yang rendah lemak berbanding karipap, keropok atau pisang goreng. (Selalu keluar dengan Z mesti minta dia belanja makan buah atau salad tapi dia tu kedekut sikit)

4. Ambil perhatian kepada hidangan kamu
sumber: google

Fokus pada makanan kamu dan makan secara perlahan-lahan. Berhenti makanan sewaktu kamu berasa cukup dan satisfied, jangan berhenti sewaktu kamu betul-betul kekenyangan. Cuba pastikan waktu makan kamu adalah waktu yang sama setiap hari. Kegagalan makan dengan konsisten boleh menyebabkan penurunan tahap metabolisma dan peningkatan simpanan lemak.

5. Ingat '5 sehari'
sumber: google

Tingkatkan pengambilan serat (fiber) sekurang-kurangnya 5 hidangan sehari dengan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran. Buah dan sayur tidak hanya mengandungi rendah lemak dan kalori malah mengandungi pelbagai vitamin dan mineral yang baik untuk kesihatan usus. Selain itu, buah dan sayur boleh membuatkan kamu berasa kenyang dengan lebih lama.

6. Kawal pengambilan makanan (portions)
sumber: google

Kebanyakan orang mengambil makanan dalam kuantiti yang berlebihan daripada yang diperlukan oleh badan. Sebagai contoh, kuantiti nasi yang direkemen dalam satu hari adalah satu cawan tapi ada juga yang mengambil sebanyak 2 cawan.

7. Jadilah tukang masak yang terbaik
sumber: google

Tukang masak yang terbaik adalah tukang masak yang ingin dan akan menjaga kesihatan bagi mereka yang memakan masakan beliau. Masaklah makanan dengan cara masakan yang paling sihat seperti masak stim, lightly boiling atau grilling yang rendah lemak. Ketiga-tiga cara masakan ini tidak menggunakan kuantiti minyak yang banyak.

8. Perhatikan minuman kamu
sumber: google

Air putih adalah minuman yang terbaik. Cuba kurangkan pengambilan air bergula, minuman berkarbonat dan alkohol. Ketiga-tiga jenis minuman ini membekalkan "kalori kosong" iaitu mempunyai sedikit atau tiada langsung khasiat.

9. Gerakkan badan kamu
sumber: google

Berjalan di mana sahaja yang boleh. Selalulah lakukan pergerakan bagi memastikan kamu sentiasa aktif. Fikirkan bahawa dengan melakukan kerja rumah (housework) adalah peluang untuk kamu bersenam. Saya tahu kehidupan kita kini semakin sibuk. Inilah peluang yang kita ada. Ingat bahawa menjadi seorang yang aktif beraktiviti adalah satu-satunya cara untuk kamu membakar kalori.

10. Membeli-belah yang sihat
sumber: google

Belajar mengenai label makanan. Sentiasa cek kandungan gula dan lemak pada produk makanan. Cuba pelajari terminology label makanan seperti low-fat, no added sugar dan low sodium.

xoxo

10 komen:

Miss Yaty berkata...

memang hot tip!hihi..thanks dhiera :)

miss yaty tak reti makan scott emulsion sebab tak penah makan dari kecik..hihi..

dhiera berkata...

well,scott emulsion tu hanyalah contoh..banyak lagi yang boleh di ambil. even sekrg pun byk omega-3 n omega-6 supplement kn?

Siti Nur Amirah berkata...

terelnye..nak daet..tak pernah menjadi..;(

Amni berkata...

berat sekarang kurang 40.. tinggi 150 cm.. risau ni bila check bmi, underweight.. skang ngah berusaha nak naikkan berat badan.. tapi masih maintain macam gitu je.. agaknya sebab terlalu banyak gerak kot.. errr..

ieda berkata...

sgt2 bagus info ini ..
tq for sharing dikk :)

dhiera berkata...

siti nur amirah: Nak diet kena ada azam yang kuat.

dhiera berkata...

amni: saya tak pernah bagi nasihat pada org dewasa underweight tapi pada kanak-kanak selalu lah. Secara teorinya, kamu kena naikkan kalori yang kamu ambil sebanyak 500kcal tp masih lagi mengikuti food pyramid. atau pun, kamu memang bergenetik kurus dan BMR (basal metabolic rate)kamu tinggi.
satu lagi sebab yang macam tak best nak dengar adalah disebabkan cacing yang ada dalam perut kamu. mungkin banyak. masa saya belajar fisiologi, doktor ada cakap pasal ini.

dhiera berkata...

kak ieda: haruslah share dengan orang. at least, kita sebarkan ilmu yang kita ada. sebab tak ramai orang yang berpeluang untuk pergi ke klinik kerajaan bagi mendapatkan khidmat pegawai zat makanan

cubaan berdiet berkata...

hai cik nutritionist.. nak tanye pasal diet mengikut jenis darah.. discus2.. huu.. thanks in advance.. =)

dhiera berkata...

@ cubaan berdiet: nanti saya akan cuba discus mengenai diet jenis darah ini.tp personally, diet ini sama sahaja seperti atkin's diet, beverly hill's diet dll.