Jumaat, 1 April 2011

Saya tunang orang??

Salam pembuka bicara..


Tajuk macam nak gempak saja kan? Tapi saya rasa perkara patut dikongsi sebab saya sendiri pun baru tahu. Yang pasti, kita perlu berhati-hati kerana kita boleh menjadi tunang orang tanpa kita sedar. Pastinya ramai yang tidak tahu dan perasan akan hakikat ini.


Maksud bertunang dari segi syarak
Dari segi syarak adalah lelaki menyatakan hasrat untuk berkahwin kepada perempuan. Apabila perempuan berkata setuju, maka perempuan itu sudah dikira menjadi tunang kepada lelaki tersebut. Walaupun dalam telefon dan tanpa pengetahuan ibu bapa perempuan!
Macam mana kalau ada lelaki lain masuk meminang?
Haram bagi lelaki lain untuk masuk meminang jika hal itu diketahui. Namun jika pihak lelaki lain yang ingin masuk meminang itu tidak tahu, maka ia tidak haram.


Orang Melayu kan selalu hantar rombongan meminang?
Ia hanyalah adat Melayu, dan tiada kena mengena dengan hukum Islam. Antara hukum Islam dan hukum adat, mana satu lebih penting? Namun tiada masalah dengan adat Melayu itu, cuma dari segi hukum Islam, bertunang itu adalah apabila seorang perempuan itu bersetuju dengan hasrat pihak lelaki untuk menjadikannya seorang isteri.
 

Bagaimana Jika Perempuan Itu Ketiadaan Ibu Dan Ayah?
Mengikut hukum syarak, jika perempuan itu persetujuannya sudah diizinkan oleh syarak seperti perempuan yang cerdik, yang sudah baligh dan sebagainya, ia sudah dianggap bertunang jika dia bersetuju dengan pelawaan lelaki yang menyatakan hasrat mengahwininya.
Apabila perempuan itu persetujuannya tidak menepati hukum syarak seperti belum baligh, gila dan lain-lain, maka wali diperlukan untuk menjawab 'pinangan' tersebut.

Kesimpulannya
"Jangan samakan tunang dari segi adat dengan tunang dari segi syarak. Ramai di antara kita tahu tentang tunang dari segi adat; ada hantaran dan ada cincin. Sedangkan itu bukan syarat sah tunang. Cincin dalam pertunangan ibarat memakai jubah ketika solat. Ia bukanlah suatu kemestian untuk pakai jubah ketika solat, tetapi ia sudah jadi kebiasaaan. Itu sahaja. Tak ada jubah, tak bermakna tak sah solat."

Sumber: bertunang tanpa sedar [klik sini]

xoxo

8 komen:

Meloreyta berkata...

owh,mcm tu..

dhiera berkata...

saya pun baru tahu masa post entri ni~

oniechan berkata...

so dira,ko da btunang lom? ;p

dhiera berkata...

@oniechan : ikut yg atas ni, dah tunang la..ikut adat, hujung tahun ye. save the date ok!

Fara Zakaria berkata...

sampai macam tuh ek ? sekadar suarakan keinginan , then perempuan cakap setuju terus dah dikira bertunang . now only i know . thank youuu ! :DD

nurul imani berkata...

mintak share dkt my blog boleh

nurul imani berkata...

nak share dkat my blog boleh

dhiera berkata...

@ nurul imani : feel free to share nurul imani~