Selasa, 30 November 2010

nini di saman..

Salam pembuka bicara..

Hari ini nini pula di saman. Saya jadi stress sebentar dengan Z yang tidak menyepot saya. ha. Saya tahu saya yang salah sebab tidak letak kupon parking tapi saya tetap nak orang support saya bahawa saya betul. ha. Selfish ko ni!!

My thinking. Saman yang lepas adalah saman pertama dan terakhir (setakat ini) buat didi. Ketika itu, mungkin abang saman itu nak mengalu-galukan pemergian didi kepada tuan baru. Sebab saya suka paksa didi lari laju-laju. hu. Dan kali ini, nini di saman. Mungkin sebab abang saman nak mengalu-galukan kedatangan nini. hu. Semoga dapat berkhidmat dengan baik nini. lalalala

Amaran keras: Ini post emosi. Sila abaikan!

heels

Salam pembuka bicara..

Semalam adalah hari riwayat terakhir heel pertama saya setelah diguna pakai selama hampir 5 tahun. hu. Heels pertama tu. Ada seorang kawan sampaikan tak percaya yang saya masih boleh pakai heels ini. Sebenarnya, kawan saya ini ada heels yang designnya hampir sama dengan heels saya. Dan tahun kami beli heel ini adalah tahun yang sama. Sebab masa pergi dinner baru perasan, heels kami sama. ha. Sebab itu, kawan saya ini macam tak percaya yang heels itu wujud lagi. Heels dia dah hampir 3 tahun lepas dah buang dalam tong sampah.

Saya sayangkan heels itu sebab itu heels pertama saya. hu. Tapi heels ini dah memang tak boleh diselamatkan lagi. Saya tak sampai hati nak buang. Maka, saya minta mak saya yang buangkan. ha.

Pada heels memang ada sentimental value tersendiri sebab kalau saya masuk 20 kedai kasut sekalipun belum tentu dapat satu heels yang boleh puaskan hati saya. Kalau ada pun, belum tentu ada saiz yang sesuai dengan saya. Almaklumlah, kaki saiz 5 keluarannya takat 3 4 je bagi satu-satu kedai. hu. Sadis. Sebab itu untuk hari-hari biasa, saya suka pakai selipar saja. Sebab selipar senang cari saiz. Tapi selipar jepun selalu ada saiz-saiz besar saja. ha. Saya tak dapat nak recall bila kali terakhir saya beli selipar jepun ini. hu

Fwd: Revolusikan diri

Salam pembuka bicara..

Post kali ini saya share dan forward dari revolusikan diri.


Gambar ikhsan dari Blog Minda Malaysia. Ini lagi satu gambar seekor mangkuk yang penulis dapat dari sebuah blog. Kenapa makin banyak kes-kes macam ni. Budak melayu pakai rantai salib. Di belakang pula ada tulisan kalimah Allah. Aduyai!!! Ini fesyen apakah? MasyaAllah!!!. Anda pernah dengar cerita Aisyah Bukhari yang murtad tak lama dulu? Mungkin generasi sekarang kian lupa akan kejadian dan peristiwa ini yang berlaku kira-kira 13 tahun dahulu. Mungkin pembaca sekarang masih dibangku sekolah lagi pada waktu itu dan ketiadaan media elektronik (internet) seperti sekarang. Isu Murtad ini sudah lama berlaku dan terus berlaku sehingga sekarang tanpa disiarkan di akhbar. Hanya pihak yang bekerja di pejabat agama yang tahu dengan terperinci kes murtad orang Melayu yang sangat mencemaskan masyarakat kita terutama orang Islam yang berbangsa Melayu.

Selepas kisah Masitah Zaini di facebook yang begitu panas! Mari sama-sama baca kisah lama yang mungkin anda sudah lupa. Sama-sama kita renung dan fikir dengan kejadian yang lepas supaya menjadi pengajaran kepada kita pada masa akan datang.

Dalam posting ini ada 2 perkara yang anda mesti baca:-

1. Paderi Melayu baru tiba dari Singapura berada di sini sekarang - Sumber Blog Bujang Susah.

2. Kisah murtad Aisyah Bukhari dan Hartina Hj Kamarudin - Sumber Berita Harian 1997.

Cerita yang akan capt bawa ini agak panjang tetapi sekiranya kamu seorang Islam yang peka dan sayangkan agama kita Islam, buatlah sesuatu, paling kurang fowardkan posting ini menggunakan blog atau facebook anda kepada saudara kita yang tidak tahu menahu. Ataupun selemah-lemahnya, berdoa agar kita semua serta saudara-saudara kita terselamat daripada fitnah akhir zaman yang paling besar ini.

Paderi Melayu baru tiba dari Singapura.

Benar atau tidak saya tidak pasti, tetapi artikel inilah yang masuk ke dalam Mailbox saya. Mudah2an menjadi peringatan buat kita semua. Please forward this message to other Muslims. Sekarang pendakwah Kristian sedang aktif di Seremban lebihkurang 1900 orang paderi Melayu yang baru tiba dari Singapura berada di sini sekarang. Mereka menggunakan air sihir. Berhati-hati dengan air mineral jenama ini:-

1. Al- Baramkah.
2. Al- Mansori.
3. Al- Bistaria.

P/S: Sama ada diperolehi secara percuma atau dijual murah semua air-air ini telah dicampur dengan "Holy Water". Tolong sebarkan message ini kepada semua umat Islam/Sahabat/Sahabiah dan lain-lain.

SESUNGGUHNYA KITA TAK TERMAMPU MEMEGANG SENJATA UNTUK MENEGAKKAN AGAMA ISLAM, AKAN TAPI KITA BOLEH LAKUKAN DENGAN BERPESAN-PESAN PADA KEBENARAN .. SEMOGA DIBERKATI ALLAH SWT.
................................................................

Kisah Murtad orang Melayu (Aisyah Bukhari, Hartina Hj Kamarudin dll)

Surat khabar banyak menutup kes ini kononnya untuk menjaga perkauman, tak nak terjadi kacau bilau. Kes Aisyah yang murtad dan banyak kes murtad lain ditutup sedemikian rupa atas alasan bercinta, ikutboyfriend.

Ini bukan cerita rekaan saya tetapi hanya petikan dari ceramah yang saya dengar dari mulut peguambela kes ini Zulkifli Nordin di Madrasah Hidayah. Murtad dikalangan orang. Melayu kini sudah menjadi ancaman kepada kita. Indeks pencemaran akidah mengikut jabatan statistik dan perangkaan Tahun 1989 aje, 4776 orang Melayu mohon tukar nama dari Melayu kepada bukan Melayu atas alasan keluar dari Islam.

Contoh kes Aisyah Bukhari.


Tahun 1997, bila Saari Bustamah mengambil alih jawatan mufti dari Datuk Hashim Yahya, perkara pertama yang disentuh adalah murtad. Menurutnya sehingga Julai 1997, 3,000 orang murtad di KL sahaja. Tahun 1998 saja, 516 orang sudah murtad.. Aisyah bukan kes pertama murtad, sebelum ini dah beratus kes timbul tetapi ditutup oleh pihak tertentu.

Setakat kes Aisyah, dah 40 fail murtad dikendalikan oleh saudara kita Zulkifli Nordin. Mengapa kes Aisyah ini kita rasa ralat sangat? Kes ini satu simbol yang tunjukkan pada kita orang Melayu. Sistem pertahanan akidah kita amat rapuh. Akidah kita diserang ditubi dari segala sudut. Yang kita tak nampak dengan menggunakan system perundangan dan kehakiman kita sendiri.

Kes ini boleh dilihat dari 2 sudut.

1.Bagaimana orang macam Aisyah boleh murtad.
2.Bagaimana orang kafir laknatullah boleh menggunakan sistem hakiman kita untuk merampas anak orang Islam untuk dimurtadkan?

Apa yang berlaku kepada Haji Bukhari setelah 25 tahun didik anak dengan pengisian Islam yang hebat. Sedang dia mengimamkan sembahyang terawih di masjid tahun 1997 anak dia sedang dimurtadkan dirumah.

Aisyah adalah gadis Melayu biasa yang didedahkan dengan ilmu yang sepatutnya. Dalam keadaan macam tu, dia takkan murtad. Dihantar ke sekolah agama, dia belajar hingga tingkatan 6 atas dan boleh melayakkan diri jadi ustazah kalau dia hendak, dan layak melanjutkan ke peringkat Universiti Al Azhar kalau dia hendak . Dia dibesarkan dalam suasana yang bapanya imam. Datuknya juga imam yang dah berpuluh tahun imam Haji Tahir. Dia juga hafal surah Yasin. Dalam ertikata, tahu ayat apa, surah ke berapa yang dibacanya, ayat apa yang jadi azimat, semua dia tahu. Itu hebatnya Aisyah. Surah Sajadah pun dia hafal .. Masuk ITM dia terlibat dalam gerakan Islam. Dia didedahkan dengan gerakan Islam, dia tahu kelemahan-kelemahan Bible. Dari segi keterampilan, dia budak perempuan Melayu seperti biasa, pakai tudung dengan baju kurung bunga-bunga. Takde apa yang pelik pada dia, duduk di lembah keramat AU5C. Kakak dia pun macam itu juga keterampilannya. Tiap-tiap hari telefon bapanya lapor isu terkini. 2 tahun di KL begitu.

Hari terakhir dia telefon 19 Nov 1997,

"Assalamualaikum ayah! Ni Intan (nama manja) cakap. Intan nak bagitahu, Intan dah kristian.”

Bayangkan hati seorang bapa. Kita sendiri heran macamana dia boleh murtad. Aisyah adalah simbol anak Melayu yang telah dididik dengan begitu rupa boleh murtad. Apa yang Haji Bukhari boleh buat? Airmata sahaja modal dia. Masuk TV menangis, keluar radio menangis, pergi forum menangis apa yang dia boleh buat? Semua dokumen mahkamah akan jadi bahan arkib termasuk permohonan kafir laknatullah itu minta Aisyah dibebaskan untuk dimurtadkan.

Butir asal permohonan. Permohonan ini dibuat oleh Lennet Teoh Hui Leong seorang peguam Cina Kristian. (Read Herbes Corpes bawah bab 36 kanun acara jenayah). Tujuan untuk membebaskan seorang yang didakwa ditahan secara salah. Sebarang permohonan seperti ini perlu bagi sebab mengapa didakwa tahan secara salah.

Permohonan dibuat bawah bab 36 atas alasan Article 11 Perlembagaan Persekutuan. Iaitu hak kebebasan beragama. Tiada langsung soal kahwin timbul. Permohonan tu menyatakan, perenggan 6,bertarikh 28 November 1997 di Makamah Tinggi Malaya Kuala Lumpur bahagian jenayah.

Sebab yang dia beri, “Saya Lennet Teoh Hui Leong telah dilantik oleh Nur Aisyah untuk memberi nasihat kepadanya berkenaan dengan pertukaran agamanya kepada Kristian dan atas arahannya saya telah menyediakan surat sumpah untuk Nur Aisyah menolak dan meninggalkan agama Islam.”

Perenggan 23: “Saya Lennet Teoh percaya bahawa Nur Aisyah sedang dikurung secara salah oleh keluarganya. Saya percaya tindakan ibubapa, abangnya dan bapa saudaranya telah melanggar hak kebebasan Nur Aisyah menganut agama pilihannya iaitu Kristian Khatolik”.

Kita tak boleh buat apa-apa sebab article 11 Perlembagaan Persekutuan menyatakan mana-mana warganegara Malaysia yang telah cukup umur (18tahun) berhak mutlak menukar gamanya. Itulah perlembagaan kita yang memerdekakan orang Melayu kita tahun 1957. Perlembagaan itulah juga yang menjerut kita sendiri. Adakah anak cucu kita akan selamat dengan perlembagaan itu? Bila berlaku pertembungan antara hukum syara’ dengan undang-undang sivil,undang-undang syara’ akan terbatal.. Maksud agama rasmi kita Islam adalah acara-acara rasmi hendaklah dibuat mengikut cara Islam. Contohnya perlantikan sultan, rasmi parlimen dll. Tak lebih dari itu. Bab kehidupan, politik, ekonomi…. semua tak termasuk.

Article 4 pula

Menyatakan: “Mana-mana undang-undang yang bertentangan yang bercanggah dengan perlembagaan ini adalah batal dan tidak sah. Ini termasuklah hukum syara’.

Contoh kes Hartina Haji Kamarudin.


Pada masa ceramah ini dibuat, Haji Kamarudin ada dalam lokap, didakwa mencederakan seorang Hindu kafir laknatullah kerana memurtadkan anaknya. Anak yang dibela selama 18 tahun dengan begitu susah payah datang ke Rumah dalam keadaan Hindu.

Haji Kamarudian seorang penjual sate di Perak. Beliau lepaskan anaknya selepas 18 tahun ke KL untuk cari kerja. Tak terlintas langsung di kepalanya anaknya akan murtad. Tak sampai 9 bulan, Hartina balik ke restoran bapanya dalam keadaan Hindu dengan nandek kat dahi . Bukan itu saja. Anak yang dimanjakan begitu rupa balik mencabar bapanya, bawa boyfriend dan kawan-kawan boyfriendnya sambil berpeluk-peluk dalam keadaan dia pun dah Hindu dengan nandek. Haji Kamarudin takek si kafir tu kat tengkuk. Menggelupur dia depan kedai tu.

Haji Kamarudin juga dipelupur oleh kawan-kawan si Hindu tu sampai nak pengsan. Adik lelaki Hartina umur 16 tahun turut kena belasah kerana nak menyelamatkan akidah kakaknya depan kedai tempat bapanya meniaga.

Apa Hartina buat masa tu? Hartina papah kekasihnya dan biarkan bapanya menggelupur sendirian. Tak cukup dengan itu, dia pergi ke balai polis buat report bapak dia pukul boyfriend dia. 14 hari Haji Kamarudin dengan adik lelaki Hartina merengkok dalam lokap sebab report anak kesayangannya yang mempertahankan kekasih Hindunya. Tak cukup dengan itu disaman pula bapanya 3 juta. Remuk hati seorang bapa yang diheret ke penjara kerana anak sendiri. Tak cukup lagi, dia telah menghina bapanya dengan menukar nama Hartina Haji Kamarudin kepada Nivasni Rajeswari. Nama Hindu.

Semasa masih terlantar kat hospital (akibat dipukul binatang Hindu laknatullah ), Haji Kamarudin ditangkap polis semula sebab Hindu laknatullah ditembak oleh seorang yangtak dikenali. Jadi, Haji Kamarudin, anaknya dan anak saudaranya kena kurung masuk lokap kerana menjadi suspek utama kes tembakan tersebut. Anak yang ditatang begitu rupa akhirnya menyebabkan dia merana dalam keadaan hina di dalam negara yang negara Islam!! Haji Kamarudin juga dikenakan berbagai tuduhan. Setakat itu saja, 4 tuduhan.

Yusof Qardawi dalam kitabnya menyatakan hendaklah mempertahan akidah hatta dengan nyawa sekalipun. Itu yang Haji Kamarudin buat dalam mempertahankan hukum Allah, dilokap sedemikian rupa.

Contoh kes Yusof bin Abdullah.


Lagi satu kes lain saudara baru kita, nama Yusof bin Abdullah , nama asal Hindunya Santana. Ada seorang isteri, namanya apa entah. Ada anak lelaki, nama Sunjay kalau tak silap. Usia 2 tahun masa tu. Ajak isterinya masuk Islam. Abangnya telah lebih 20 tahun masuk Islam. Isterinya kata ?eh!? Yusof bawa anaknya sekali masuk Islam dengan nama Mohamad Syazani bin Yusof. Dia hidup 2 beranak tu selama 2 tahun. Lepas 2 tahun si minaci datang semula dan bawak lari anak ini ke KL dengan boyfriend barunya. Yusof tak tahu apa nak buat, dia minta mahkamah syariah Alor Setar keluarkan perintah penjagaan hak ke atas anaknya.

Mahkamah pun bagi. Dia pun datang ke KL dan ambil balik budak tu. Si emak ni pergi mahkamah tinggi KL mintak hak jaga anak. Mahkamah tinggi bagi pada si minachi ni. Heran sungguh.

Bila si minachi ni tak dapat nak ambil balik budak tu, dia pergi report polis. Tahu polis buat apa? Cari Yusof dan tangkap! (padahal Yusof dapat hak penjagaan daripada mahkamah syariah Alor Setar). Yusof masuk lokap 8 hari.

Lepas tu polis ambil balik budak tu kasi pada emaknya. Hari ini, budak tu kembali jadi Hindu. Tak cukup dengan itu, kurang ajarnya si minachi ni, dia minta pulak mahkamah tinggi batalkan perintah jagaan anak yang dikeluarkan oleh makamah Syariah Alor Setar yang diberi pada Yusof.

Contoh kes Suzie Teoh.


Dalam kes Suzie Teoh, seorang budak perempuan dari Kelantan umur 16 Tahun telah peluk Islam atas kerelaan sendiri. Bapa dia tak suka, lepas tu saman anak sendiri dan saman Majlis Agama Islam Negeri Kelantan, heret anak dia ke mahkamah persekutuan. Dia mohon pada makamah, agar istiharkan anak dia masuk Islam tak sah.

Masa tu, Tun Salleh Abas yang jadi hakim. Beliau seorang yang alim dan warak. Bila dihadapkan dengan kes Suzie Teoh, menangis Tun Salleh Abas. Terpaksa buat perisytiharan. “Dibawah Perlembagaan Persekutuan, hak seorang anak tertakluk dibawah jagaan ibubapanya selagi belum cukup 18 tahun. Kalau nak tukar agama, kena minta kebenaran ibu bapanya. Semasa Suzie Teoh masuk Islam, berumur 16 tahun. dia tak sah peluk Islam.” Atas kearifan dan iman Tun Salleh Abas, dia simpan fail tu dalam lacinya selama 2 tahun. 2 tahun kemudian, lepas hari jadi Suzie Teoh yang ke 18 tahun, dia buka balik kes itu dan bagi peluang Suzie isytiharkan agamanya sendiri. Penuh mahkamah nak tahu kes tu; wartawan tempatan, wartawan asing semua nak dengar keputusan. Terketar-ketar budak tu. Baru umur 18 tahun. Sambil menangis, budak tu kata ” Saya yang arif, kekal dalam agama saya, saya masih nak nama Nur Aini.” Maka Tun Salleh Abas pun dengan bangga mengisytiharkan Islamnya sah dengan namanya Nur Aini. Selamat akidah seorang budak. Sebab itu jugalah Tun Salleh Abas kena buang atas 5 tuduhan. Tuduhan kedua atas sebab melengahkan kes seorang budak tanpa sebab selama 2 tahun. Itulah harga yang Tun Salleh Abas terpaksa bayar.

Lain-lain kes.


Kes terakhir sekali yang paling teruk, kes saudara Ibrahim, isterinya Siti Solehah dan anak perempuannya usia 5 bulan mati dipancung kerana tidak mahu kembali kepada agama asalnya, Hindu. Pada malam hari Valentine 14 Februari, pada waktu anak Melayu bertukar tukar bunga di Dataran Merdeka.. 3 Saudara kita mati dipancung dalam sebuah kontena demi mempertahankan agama.

Peristiwa 13 Mei tercetus apabila seorang budak Melayu dibunuh kerana dia Melayu bukan kerana dia Islam. Dalam sejarah Melayu, tiada lagi orang Melayu dibunuh kerana Islam. Semuanya sebab Melayu. Inilah pertama kali.

Jika kita sorot semula sejarah Islam Yasir, bapa kepada Amar diseret di hadapan. Amar diugut supaya tukar agama. Kalau tidak, bapanya Yasir akan dibunuh. Amar kata, “Allah hu Ahad”. Terus Yasir kena pancung di padang pasir. Kemudiannya, Sumaiyah ibunya juga disula dari bawah tembus ke jantung.Mampu berkata “Allah hu Ahad”. Berlari Amar menemui Rasullullah SAW. Dan akhirnya,mengikut sejarah, Amar menjadi seorang mujahid berperang bersama Rasullullah SAW. Itu zaman puak Quraisy kafir laknatullah berkuasa. Rasullullah SAW tiada kuasa lagi pada masa itu.Rasullulah tak boleh buat apa.

Dalam kes kita, bukan sahaja Ibrahim dipancung kepalanya sehingga putus, tak cukup lagi, tangannya juga turut dipotong.

Sehinggakan Majlis Agama Islam Selangor terpaksa minta masjid mandikan jenazah saudara-saudara kita yang mati syahid itu.

Apalah dosa anak kecil yang berusia 5 bulan itu? Ibrahim dan Siti Solehah bukan calang-calang orang..

Ibrahim seorang saintis Pakar Geologi manakala isterinya Siti Solehah, seorang Pakar Botani. Tanda-tanda syahid jelas pada ketiga mayat tersebut. Walaupun 5 hari dalam peti sejuk darah masih memancut keluar pada ketiga-tiga mayat. Bayi yang berusia 5 bulan masih mengalirkan darah hangat seperti baru mati. Peluh terpercik pada dahi mereka. Mereka dikebumikan di kubur Bukit Kiara.

Kalau saudara semua tak mengalirkan air mata melihat kubur mereka bertiga terutama bayi yang berusia 5 bulan itu, mesti ada yang tak kena dengan hati kita Hebat mana kita sehingga tak boleh mempertahankan saudara kita sendiri Sedangkan Ibrahim telah melaporkan pada pihak polis dan Majlis Agama yang dia diancam untuk dibunuh supaya kembali ke agama asalnya.

Dalam satu hadis yang berbentuk futuristik (masa depan), Rasulullah SAW berpesan:


“Bersegeralah kamu melakukan amalan soleh kerana akan datang kepada umatku di suatu masa, satu fitnah yang begitu besar yang datangnya seperti satu kepingan hitam di malam gelap gelita tak nampak”.

Sahabat bertanya “Apakah fitnah besar itu ya Rasullullah? ”

“Fitnah itu adalah kamu akan lihat umatku di hari itu, di waktu itu, pada masa itu, pagi hari Islam, petang kafir.. Petang Islam, pagi kafir balik.” Sahabat bertanya lagi. “Mengapa begitu ya Rasullullah? ”

Rasullullah SAW menjawab, "Sebab dia jual agamanya dengan nilai dunia”.

Imam Ghazali pernah berkata dalam perkara ini, “Akan datang fitnah murtad ini dalam keadaan seperti semut hitam di atas batu hitam di malam gelap.” Mana nampak? Kecuali kalau jiwa kita tengok satu perkara dengan cahaya keimanan.

Bagaimana gerakan murtad ini berjalan di Malaysia sehingga kita tak nampak langsung. Gerakan Hindu kita tok sah sebutlah Belum habis cakap, dah ada yang tunggu dengan parang kat luar. Gerakan Yahudi lagilah teruknya. Henry Ford (orang kaya yang buat kereta Ford tu) pernah menulis berkaitan Yahudi tahun 40an atau 30an dulu dalam bukunya “International Jew” (tak Silap saya).. Unsur Yahudi begitu tebal dalam masyarakat kita tapi kita tak nampak. Paling nyata, rokok yang orang kita hisap tu. Setiap satu batang itu ada saham kepada puak Yahudi. Tak de kilang rokok yang bukan Yahudi punya. Sapa yang hendak berenti merokok, ambil ni sebagai iktibar. Yahudi punya kerja, baru letak bola sebijik, 70 ribu Melayu tak sembahyang kat stadium Shah Alam. Belum kira yang kat rumah lagi.

Bab Kristian, lebih terancang, lebih terperinci lagi. Semenjak kalah dalam perang salib terakhir, iaitu dalam pemerintahan King entah apa nama ke 6 yang terakhir. Sebelum dia mati, dia telah berwasiat dan wasiatnya ada ditulis dengan emas di London . Dia berkata: “Kepada semua pemimpim-pemimpin Kristian, kita hari ini telah melakukan kesilapan besar, kita berperang dengan tentera Islam dengan pedang, bukan berperang dengan akidah yang ada pada mereka. Sebab tu Islam menang walaupun 30 ribu tentera mereka dengan 300 ribu tentera kita, mereka tetap menang sebab mereka (orang Islam) berperang kerana nak mati. Kita perang untuk hidup. Oleh itu, hendaklah kita tukar strategi. Melancarkan peperangan ideologi, fahaman dan budaya keatas orang Islam.”


Wasiatnya berjaya dilaksanakan setelah King tu mati, 1492, kerajaan Islam Andalusia yang paling agung pada masa itu tumbang di tangan Kristian. 1511 kerajaan Islam Melaka tumbang, tak lama lepas tu, tumbang kerajaan Islam Pattani . Tak lama selepas tu, tumbang kerajaan Islam Kedah . Tak lama lepas tu,tumbang kerajaan Islam Mindanao . Lepas tu kerajaan Islam Acheh … semuanya satu demi satu.

Macamana benda ni boleh terjadi?

Sebab gerakan Kristian berdasarkan kepada 3G.. GOSPEL,GOAL, GLORY . Pertama kitab dia, kedua kekayaan kita, ketiga menang terhadap Islam. Kalau kita tengok sejarah, Alfonso De Albuqueque bukan datang ke Tanah Melayu bawa tukang masak sebab nak rempah kari kita. Dia bukan makan kari, dia datang bawa mubaligh Kristian Francis Xavier (kalau saya tak silap eja), sebab nak sebarkan ajaran Kristian..

Bagaimana cara dia sebarkan Kristian nih?


Orang kita panggil, gerakan halus.Dia panggil semua mubaligh Kristian yang nak datang ke Asia ni. Dia guna kaedah “garam dan ragi”. Garam sebagai perasa, ragi untuk penapaian. Contohnya ubi kayu.. Waktu siang asalnya ubi kayu kita letak ragi, esoknya masih lagi bentuk ubi kayu tapi sebenarnya tapai. Maksudnya, dia kekalkan orang Melayu dengan identiti Islam. Hakikatnya kehidupan kita bukan cara Islam lagi . Cara inilah yang Rasulullah SAW kata macam kepingan hitam di malam gelita. Inilah yang Imam Ghazali kata macam semut hitam atas batu hitam di malam gelita tu. Pertama, melalui sistem pendidikan. Di Malaysia, macam-macam sekolah dengan nama mubaligh Kristian. Convent itu, Saint ini. Menurut satu petikan seorang mubaligh Kristian pada masa itu yang ditulis semula oleh George Peters dalam sebuah buku tahun 40an. Kepada mubaligh-mubaligh Kristian yang nak datang ke negara kita, berkaitan pendekatan "garam dan ragi”. Pendekatan seperti ini tidak memerlukan seorang Muslim Melayu berkenaan meninggalkan system kemasyarakatan yang dituntut oleh agamanya.. Sebaliknya orang tersebut hendaklah digalakkan terus tinggal dalam masyarakatnya. Justeru itu, ragi tetap ujud dalam keutuhannya. Dia akan menjadi bagaikan sebuah lampu (Kristian) yang diletakkan dalam gelap. Penyebaran agama Kristian nanti akan terserlah dalam sifat kerohanian, bukannya organisasi. Dirasa kesegarannya, bukan bersikap kalam. Dinamik dan etikal, bukan bersifat formalistik.

Pendekatan begini telah memperlihatkan kebaikannya. Lantaran ia tidak menganjurkan ahli Melayu tadi menjadi ahli baru Kristian yang formal, menyendiri terpisah dari masyarakatnya. Sebaliknya ia memberi laluan agar dapat dimasukkan semangat dan ajaran Jesus bagaikan sebutir ragi yang bertindak dengan proses penapaiannya ke atas seluruh masyarakat Melayu seluruhnya.

Ajaran Kristian akan bertindak melahirkan revolusi, justeru itu nanti,dapatlah dikatakan bahawa kita nanti akan memperolehi satu Kristian muslim Melayu tempatan yang mencerminkan Kristian muslim Melayu sejati.. “Sebenarnya dia ingin. Akan datang suatu masa nanti, orang Melayu sendiri tanpa dipaksa-paksa akan buat revolusi untuk menjadi Kristian. Cara kebajikan pulak… Hari ni sapa tak kenal kelab rotary yang cuci buah pinggang,kelab lion, bulan sabit merah, Saint John’s Ambulans, sapa tak kenal palang merah. Mereka masuk dengan cara menghidupkan sekularisme. Sekularisma adalah satu cara mengasingkan agama daripada kehidupan. Itulah kita hari ni mengasingkan Islam daripada kehidupan dunia.. Cara lain adalah dengan menghidupkan maksiat. Kita kena ambil tindakan samada dengan tangan, dengan mulut, atau paling lemah sekali, dengan hati.


Bangun malam buat sembahyang hajat agar kita semua diselamatkan dari fitnah besar ini. Paling kurang pun, Sebarkan kepada pembaca dengan blog anda supaya semua saudara kita yang lain yang tak tahu menahu tu. Kita kena peka. Ini semua tanggung jawab kita semua.

Akhir sekali, copy dan email ini tiada kena mengena dengan ceramah nak berkempen politik atau apa saja. Sekadar meniupkan semangat perjuangan dalam diri kita yang mengaku Islam ini. Ni lah masanya kita bangkit pertahankan agama Islam sebelum terlambat.

Kawan-kawan yang dikasihi, tolong copy dan forwardkan ini untuk pengetahuan dan tindakan kita semua sebagai orang Islam agar perkara ini boleh dijadikan iktibar dan benteng untuk kita mempertahankan akidah kita yang telah di Islamkan atas tiket keturunan dimana dengan sebab ini kita telahpun mendapat banyak rahmat dan belas ihsan dari Allah tanpa perlu melalui hidup Sebagai seorang yang terpesong dari ajaran-Nya dan sentiasa mencari-cari jalan yang betul.

Di harap rahmat Allah SWT dan doa-doa para waliullah dapat melindungi kita sehingga kita kembali ke sisi-Nya. Sementara itu, berhati-hatilah dalam apa jua yang kita lakukan dan sentiasa beringat kepada Allah SWT. Semuga kafir laknatullah dan paderi Melayu yang cuba memurtadkan orang melayu Islam dimusnahkan dan dihapuskan dari bumi ini. Sekiranya anda mati menegakkan Islam anda akan mati syahid dunia dan akhirat. Syahid dunia dan akhirat, iaitu mereka yang mati dalam peperangan kerana menegak agama Islam dengan ikhlas tanpa berhajat untuk membolot harta rampasan dalam peperangan itu.


Sabda baginda, maksudnya:

"Jangan kamu mandikan mereka kerana setiap luka dan darah itu adalah wangi semerbak di hari Kiamat dan tidaklah payah sembahyang ke atas jenazah mereka."

Jazakallah Khairan.

Isnin, 29 November 2010

Si kecil amoi dan si adik moq

Salam pembuka bicara..

Hari ini hari yang sangat busy untuk saya. Tiba-tiba ramai betul orang yang datang ke tempat kerja ini. Sampai sakit pinggang di buatnya.

Excited saya masih pada nini. Saya dah bawa nini berjalan-jalan tapi masih belum dapat biasakan diri bila bawa nini. Macam saya cakap sebelum ini. Didi dan nini sangat berlainan. {post ini} Dalam pada tak sedar, ada seseorang berkecil hati dengan saya sebabnya saya seolah-olah tiada masa untuk beliau. Bila malam, saya dua kali tertidur sewaktu bermesej dengan beliau. hu. Saya minta maaf sangat pada beliau.

Saya penat melayan kerenah sepupu-sepupu saya. Pergi kenduri kahwinlah, pergi fotostatlah, pergi beli kek lah. Macam-macam yang saya buat. Pergi pasar lagi.

Sampai kan sepupu saya yang si kecil itu sibuk nak mengikut saya balik ke rumah. Sampai rumah kena lah pula layan kerenah dia. (Siapa suruh bawa dia balik) ha. Padan muka. Petang itu, saya ada tanya pada si kecil amoi ini nak balik rumah ke tak? Dengan confident dia cakap 'Tak nak. Nak tidur rumah mak ngah. Rumah mak ngah best'. Ok. Saya ikut cakap dia dengan pesanan 'Malam jangan nangis. Akak tak nak bawa amoi balik. Amoi nak balik, amoi jalan kaki.'

Jam 8 lebih dia sudah masuk bilik nak lepak dengan saya atas katil. Saya suruh dia tidur bawah dia tak mahu. *eeii,,jahat.suruh budak tidur bawah* Nak ke tak nak, kenalah layan sepupu seorang ini membebel. Budak-budak memang suka membebel sebelum tidur. Teringat waktu saya kecil-kecil, kalau balik kampung selalu tidur dalam bilik dengan seorang sepupu ini. Kami asyik berborak saja sampai orang lain yang sudah tidur kena tegur kami supaya tidur. Dah tutup lampu pun mulut membebel lagi. Mata sudah tutup pun boleh cakap lagi. ha Sambung story, maka, tidur lah berdua atas katil. Tak sampai 1 jam tidur, dia dah menangis nak balik. Ei, ini yang tak suka ini. Kenalah hantar dia balik ke rumah dia. Nasib mak yang offer diri nak hantar amoi balik.
Kesimpulan yang saya dapat: jangan bawa budak-budak tidur sama kalau nak berangan sorang-sorang.

Tadi saya ada cakap yang saya ada beli kek. Sebenarnya, semalam adalah hari lahir buat adik saya yang bongsu sekali. Birthday yang ke 13. hu. Memang susah nak buat pilihan kek. Kalau ikut saya, saya nak beli kek coklat atau pandan layer cake. Tapi disebabkan mak kurang sukakan kek coklat, saya tak jadilah beli kek coklat. Nak beli pandan layer cake tapi sudah habis pula. Makanya, saya hanya beli kek blueberry saja lah. Untuk wedding saya, saya nak ada kek pandan layer ini. Z, take note k! lalala. Selamat hari tua nya, adik moq. hu. No birthday present ea sebab belum gaji.

Sabtu, 27 November 2010

60 Petua Mendapatkan Pasangan

Salam pembuka bicara..

Post ini saya share dari revolusikan diri.

Buat sahabat yang rasa bercampur baur perasaan dalam mencari pasangan mungkin post ini berguna. Malah, untuk yang sudah mempunyai pasangan juga berguna. Peringatan untuk diri saya sendiri. hu

1. Semua orang ada jodoh atau pasangan yang menanti dan biasanya ia berada tidak jauh dari anda. Jarang orang bertemu dengan jodoh yang berada jauh darinya.


2. Jodoh itu ketentuan Allah dan kita wajib berusaha. Doa, usaha yang betul dan bersungguh-sungguh disertai dengan tawakkal, insyallah akan menemukan anda dengan pasangan anda.

3. Ramai orang masih belum bertemu jodoh kerana mudah patah semangat. Teruskan usaha sehingga anda bertemu jodoh.

4. Seimbangkan hidup anda dengan sempurna agar diri anda jadi seperti “magnet” yang menarik bakal pasangan anda kepada anda.

5. Daya tarikan yang sebenar berpusat di hati yang murni. Berusahalah untuk mencuci hati anda daripada semua perasaan yang negatif terhadap semua orang di dunia ini.

6. Agar mudah orang sayang, cuci hati dengan jaga ibadah, solat taubat, beristighfar, baca Al-Quran, maafkan orang lain, meminta maaf, bersedekah dan berfikiran positif.

7. Sayangi semua orang di sekitar anda dan anda akan menarik sayang terhadap anda. Jika anda membenci orang, ditakuti bakal pasangan anda akan membenci anda.

8. Orang yang sedang mencari pasangan harus sentiasa bersedia untuk bertemu dengan pasangannya pada bila-bila masa. Justeru, kita perlu sentiasa dalam keadaan yang paling menarik setiap masa. Tanggapan pertama adalah yang terpenting.

9. Untuk lelaki, tarikan pertama ialah pakaiannya. Untuk perempuan, wajah dan bentuk badan menjadi tarikan pertama. Sediakan diri untuk menawan bakal pasangan anda.

10. Buka hati dan minda anda untuk menerima cinta. Cinta boleh berputik pada bila-bila masa. Cinta mudah datang kepada mereka yang sentiasa bersedia untuk menerima cinta.

11. Cinta datang melalui mata lalu turun ke hati. Justeru, perhebatkan hubungan mata secara memandang bakal pasangan dengan penuh kasih sayang.

12. Kita boleh berkomunikasi melalui fikiran. Hantarlah kasih sayang dan hasrat murni anda terhadap pasangan dengan gelombang fikiran ini secara berterusan hingga berjaya.

13. Ramai yang terlepas peluang dan patah hati sebab lewat menyatakan hasrat kepada bakal pasangan. Perkara yang baik disegerakan (iaitu menyatakan perasaan anda kepada bakal pasangan).

14. Tidak salah untuk orang perempuan memulakan usaha untuk berkenalan. Orang lelaki akan sentiasa merasakan mereka yang memulakan perkenalan walaupun sebenarnya orang perempuan yang mulakan.

15. Berkomunikasi dengan mesra dan bersemangat menggunakan lidah, mata, hati dan bahasa badan. Elakkan bercakap sambil lewa atau kurang sopan terhadap bakal pasangan.

16. Berbual dengan pasangan mengenai apa yang dia suka. Beri tumpuan kepada minat dan perasaannya. Elakkan sibuk memberi tumpuan kepada diri sendiri.

17. Layan bakal pasangan dengan mesra seperti kawan lama walaupun baru berkenalan. Bentuk suasana keintiman dengan segera agar bakal pasangan rasa selesa.

18. Makin mudah kita menceritakan hal peribadi yang munasabah kepada bakal pasangan, semakin mudah dia menceritakan hal dirinya kepada kita.

19. Berdoa dan latih diri agar kita pandai mendampingi orang lain dan seronok untuk didampingi oleh orang lain. Buang perangai yang menyebabkan orang benci kepada kita.

20. Beri sayang untuk mendapat sayang. Orang yang masih ada perasaan benci terhadap sebarang orang boleh menyebabkan bakal pasangan benci atau tidak tertarik kepada kita. Justeru buang semua benci.

21. Untuk wanita, jangan jual mahal terhadap bakal pasangan. Tetapi, nyatakan dengan hikmah kepadanya yang anda amat sukar untuk berkenalan dengan lelaki lain.

22. Kebanyakan lelaki mudah tertarik kepada perempuan yang simple, tidak materialistik, mudah berterima kasih dan redha dengan setiap pemberian lelaki tersebut.

23. Orang perempuan mudah tertarik kepada lelaki yang memberi perhatian, penghargaan dan penghormatan kepada mereka. Justeru, orang lelaki janganlah terlalu jimat atau kedekut.

24. Orang lelaki perlu belajar mengenal kerenah orang perempuan. perasaan, pemikiran, kehendak, keperluan, kesukaan dan kebenciannya.

25. Elakkan memberi tumpuan kepada kelemahan dan kesilapan kecil yang ada pada bakal pasangan. Jangan sesekali mengutuk atau memalukan bakal pasangan.

26. Senyuman ikhlas, wajah yang menawan dan bahasa badan yang penuh kemesraan akan menambat lelaki terhadap wanita.

27. Orang mudah tertawan kepada bakal pasangan yang ada persamaan dan ada perbezaan sifat, tindakan dan minat. Terlalu banyak persamaan membosankan. Banyak sangat perbezaan menyesakkan.

28. Orang mudah tertarik kepada bakal pasangan yang ada sikap dan sifat yang saling mengimbangi dan melengkapkan sikap dan sifatnya.

29. Walaupun belum kenal rapat dengan bakal pasangan, nyatakan yang anda sering merasa atau berfikir seperti yang dia rasa atau fikir. Keserasian adalah tarikan.


30. Perempuan membentuk hubungan dengan berbual dan bercakap. Lelaki bentuk hubungan dengan melakukan sesuatu kegiatan secara bersama.


31. Orang mudah tertawan kepada bakal pasangan yang mempunyai persamaan daripada berbagai segi seperti kefahaman politik, aktiviti keagamaan, sikap terhadap harta, wang dan hobi.

32. Dua orang yang amat banyak perbezaan boleh serasi antara satu sama lain jika mempunyai satu atau dua persamaan yang mendalam seperti suka kepada kucing, suka melancong atau suka ramai anak.

33. Tindakan yang serentak akan menarik bakal pasangan terhadap anda. Contohnya, serentak berpaling, serentak angkat gelas, serentak berdiri, serentak nak ke tandas.

34. Tawan hati bakal pasangan dengan pamerkan emosi yang sama terhadap sesuatu kejadian atau peristiwa – sama-sama gembira, sedih, terperanjat, benci, simpati dan sebagainya.

35. Dua insan mudah serasi jika mempunyai pentafsiran yang sama mengenai hubungan – tahap keakraban, kebebasan, kebergantungan, pemberian, pengorbanan dan sebagainya.

36. Kenalpasti ciri-ciri yang disukai oleh bakal pasangan anda. Bentuk ciri-ciri yang disukai oleh bakal pasangan anda. Bentuk ciri-ciri ini dalam diri anda dan pamerkan kepadanya yang anda mempunyai ciri-ciri tersebut.

37. Semua orang mencari cinta sejati tanpa syarat. Bakal pasangan anda akan tertarik kepada anda jika anda mengasihinya bukan kerana wajah, harta, keturunan atau glamornya.

38. Bakal pasangan akan tertawan kepada anda jika anda dapat bantu mengukuhkan imej dirinya, rangsang semangatnya dan pupuk keyakinan dirinya.

39. Keikhlasan amat penting dalam memuji atau memotivasi bakal pasangan. Jika kita didapati bohong, dia akan terus menjauhkan diri daripada kita.

40. Pujian yang berhikmah dan ikhlas bertindak sebagai magnet yang menarik anda kepada bakal pasangan. Pujian daripada kawan baru lebih bermakna dan berkesan berbanding pujian daripada kawan lama.

41. Ulang sebut perkataan, ayat atau slogan yang digemari bakal pasangan anda. Ini menyebabkan dia rasa istimewa dan dihargai dan akan tertawan kepada anda.

42. Kenalpasti keistimewaan bakal pasangan anda yang orang lain tidak nampak. Sampaikan kehebatan ini dengan bersemangat dan dia akan mudah tertawan kepada anda.

43. Untuk bakal pasangan yang popular dan sering dipuji , cari pujian yang original untuk menambat hatinya. Untuk orang yang tidak popular, sebarang pujian amat dialukan dan dihargai.

44. Beri penghargaan serta merta kepada setiap pencapaian atau kejayaan bakal pasangan. Ini membelai dan melembutkan hatinya terhadap anda.

45. Jika bakal pasangan memuji anda, pamerkan keseronokan anda dengan senyuman dan ucapan terima kasih dan bersyukur. Dia akan rasa dihargai.

46. Cari keunikan, kelucuan atau ‘kegilaan’ bakal pasangan anda. Nyatakan yang anda suka kepadanya sebab keunikan tersebut. Ini buat dia rasa istimewa.

47. Ramai pasangan sengsara bila isteri terlalu cantik atau suami terlalu handsome. Justeru, cari bakal pasangan yang setara dan sepadan dengan kita.

48. Orang yang merasa dirinya hodoh sukar untuk mendapat pasangan. Carilah kecantikan yang ada pada anda dan bentuk keyakinan diri. Hati yang suci dan keyakinan yang tinggi menyerlahkan kecantikan anda.

49. Wanita mudah tertawan kepada lelaki yang gentleman – bersopan santun, suka membantu, menghormati wanita, berani dan yakin diri.

50. Untuk jadi lebih menawan, berterusan belajar, perbaiki perangai dan peribadi, baiki kemahiran komunikasi, murnikan hati, pemaaf dan sentiasa bersangka baik.

51. Lelaki harus mempamerkan sifat kelelakiannya di samping memasukkan sifat perempuan dalam dirinya seperti lebih prihatin, memahami emosi , timbang rasa, dan gunakan gerak batin.

52. Perempuan harus mempamerkan sifat kewanitaan disamping menghayati sifat lelaki seperti minat dalam politik, sukan, memancing, dan aktiviti macho yang lain. Bertindak bijak tapi, jangan terlalu bijak.

53. Untuk menambat hati wanita, kerap bertanya tentang perasaannya, aktiviti yang dijalankannya, kegemarannya, kebenciannya atau sebarang perkara yang berkaitan dengan emosi.

54. Sebelum benar-benar rapat, orang perempuan harus elakkan diri dari bertanya bakal pasangan mengenai perasaannya mengenai sesuatu perkara, peristiwa atau situasi.

55. Orang lelaki amat pantang bila bakal pasangan menempelak atau menunjukkan kesilapan atau kebodohan lelaki tersebut. Ini cara terbaik memutuskan hubungan.

56. Orang perempuan mudah tertawan kepada lelaki yang boleh mengaku salah, meminta maaf, meminta bantuan, bertolak ansur, pandai mendengar, bersabar dan lemah lembut terhadap wanita.

57. Bila bercakap dengan lelaki, orang perempuan harus fokus kepada fakta dan sampaikan secara ringkas. Penjelasan yang berjela-jela dan memasukkan unsur perasaan akan membunuh minat lelaki terhadapnya.

58. Jika orang perempuan marah, pujuklah dengan kasih sayang. Tanya Kenapa dia marah, dengari dengan teliti dan jangan komen atau cuba beri nasihat. Orang perempuan mudah sayang pada lelaki yang pandai mendengar dan sensitif kepada perasaannya.

59. Jika lelaki marah, jangan sibuk nak tanya Kenapa dia marah. Pamerkan kasih sayang dan bentuk suasana yang tenang. Doakan dia dan beri masa untuk dia merawat dirinya sendiri.

60. Fahami bahawa orang lelaki bercakap secara terus terang, ringkas dan objektif. Orang perempuan sering bercakap secara berlapik, terperinci dan banyak yang tersirat.
 

nini nama diberi..

Salam pembuka bicara..

Semalam nini dah selamat sampai di rumah. Trimas untuk kak mimi sebab bawa balik nini dan keluarkan sedikit belanja unutk nini. Dan trimas juga sebab akak belanja isi minyak sampai full tank. hu.

Emosi: saya gembira. Excited sangat. Sampai Z nak tidur pun, saya rasa kalau boleh tak nak bagi. Kena dengar cerita saya. Padahal, rasanya saya nak bercerita tentang cerita yang sama berulang-ulang. Semalam tak tahu nak tinted nini color apa. Z suruh tinted color hitam sebab dia kata color lain tak lawa. Tapi kalau boleh, saya tak mahu warna hitam. Mungkin saya kurang gemar dengan warna ini kot. Ikutkan hati nak tinted color hijau. Adik saya sibuk gelakkan saya. Dia kata 'semuanya nak warna hijau'. Dia siap cakap 'nanti kakak kahwin, umi ambil daun pokok rambutan itu buat perhiasan. Warna hijau juga'. Dalam hati terbakar betul dengan budak ini.

Nak tahu apa keputusan saya. Saya pilih warna brown. hu. Sebab pilihan yang saya ada hanya hitam dan brown saja. Daripada saya pilih hitam, baik saya pilih brown. Lagipun, saya memang pengemar warna-warna alam ini. Tapi biru macam ada sedikit kureng la. hu. Hasilnya, saya puas hati. Tak ada buruk pun. Lawa sangat. Macam tengok pokok. Kan daun hijau, dahan coklat. he. Pada saya, Z itu takut pada perubahan kot. Sebab itu dia stick dengan warna hitam. Tapi saya dah pesan, kereta dia nanti saya nak tinted warna hijau. ha. Tak kira. Confirm saya kena sembur kejap lagi oleh peminat nombor satu blog saya ini.

End story pasal tinted. Next, saya masih tak dapat bawa nini jalan-jalan sebab saya belum biasa lagi untuk balance kan clas dan minyak. Sebab balance antara dua ini sangat berbeza dengan didi. Kalau bawa didi, saya hanya perlu tekan minyak sikit dan lepas clas banyak. Tapi nini, saya perlu tekan minyak banyak dan lepaskan clas sikit. Jadi, saya perlu praktis lebih sedikit. Oleh itu, saya tak bawa nini pergi ke tempat kerja lagi hari ini. Mungkin minggu hadapan. Tak sabar nak bawa nini jalan-jalan. Amaran untuk Z: kena tadah telinga ea bila saya dah start bawa nini jalan-jalan nanti. Anda orang pertama saya akan membebel.

Semalam saya ada buat sedikit survey. Saya sebenarnya nak sangat tahu apa beza minyak RON 95 dengan RON 97? Actually, terbit soalan ini bila dapat kertas peraduan dari petronas hari itu masa isi minyak RM30. Kalau isi, RM20 tak dapat pula. Bias ni. Sedikit information yang saya boleh kongsi dari website ini. Tapi post ini adalah post lama. Dia beza RON 92 dengan RON 97. Tapi yang dapat saya simpulkan di sini. Isilah minyak ikut minimum RON yang kereta kita perlukan. Ayah kata setakat kereta murah-murah ini pakai RON 95 dah cukup. Kalau kereta mewah-mewah haruslah pakai minyak RON 97. Kalau tak, kita yang pakai kereta murah ini buat poket kosong saja. hu. http://paultan.org/2006/07/25/research-octane-number/


Tapi additive yang di campur dalam minyak itu, mana satu lebih bagus saya tak tahu. Saya tak dapat lagi information yang cukup kukuh. Setiap stesen minyak (petronas, bhp, shell, caltex) mereka guna additive yang berbeza. Kalau additive yang sama buat apa dorang nak promote minyak dorang lagi bagus kan kan? Kalau buka dalam forum, macam-macam yang dorang bincang kan tapi kata putus tak ada. Penat saya baca. hu. Tapi at least, dapat lah sedikit ilmu. ha. Ilmu kan pelita hidup.

Jumaat, 26 November 2010

Ayah beli cincin?

Salam pembuka bicara..

Ingat tak post yang ini. Saya ada kata yang saya tak akan berjumpa doktor yang sama. Tapi tanggapan saya sama sekali meleset. Saya perlu berdepan dengan doktor yang sama hari ini juga. aishh

Sebenarnya, dua minggu akan datang ini keluarga belah mak saya sibuk menguruskan pasal rombongan meminang untuk kedua-dua pak cik saya. Kononnya, tak mahu langkah bendul. Maka, terpaksa uruskan kedua-dua pak cik saya sekali. Acik dan acu. Ok. Short story. Saya nak cerita panjang pun saya tak mahir dalam bab-bab macam ini. Lagipun, ingat tak post yang lepas. Saya ada cerita serba sedikit kot. {post ini}

Yang saya tahu, mak dan ayah saya akan tolong pergi meminang bagi pihak acik. Ayah saya pun menjadi salah seorang sponsor bagi acik saya. Ayah akan belikan sebentuk cincin bagi pihak acik sempena majlis pinang meninang ini. Lagipun, acik ini macam orag yang banyak berjasa pada kami. Jasamu dikenang lah itu.

Apa-apa pun, saya memang malas nak bercerita pasal ini. Buat muka tak ambil kesah saja. Tapi serius, memang tak ada kena mengena dengan saya pun. Buat yang pernah baca post saya yang lepas mungkin tahu kot kenapa saya tak ambil kesah. ha

Khamis, 25 November 2010

Post pukal agak terlewat

Salam pembuka bicara..

Hari ini saya nak buat post pukal. Ingat tak post ini. Saya ada bercerita pasal majlis perkahwinan sahabat saya. Saya ada niat untuk publish beberapa gambar kan? Maka, ini antaranya. Tapi gambar pasangan mempelai ini saja k!


Sumber: Hajar's facebook

Sumber: Cousin's pia facebook

Saya suka gambar yang kedua ini. Nampak sweet sangat dorang.

Saya teringin nak tahu apa yang korang semua buat masa raya hari itu. {post ini} Rasanya untuk raya haji, setiap orang ada cara sambutan yang berbeza. Di tempat saya, rayanya sama sahaja seperti hari-hari biasa. Tapi cuma yang kelainannya kali ini, Z datang ke rumah. Kami pun banyak habiskan masa di rumah dan selebihnya keluar berjalan sekejap.



Ini saya bersama didi. Sebenarnya, bukan nak tunjuk gambar saya tapi nak tunjuk background kat belakang itu. Bukti saya keluar masa hari raya hari itu. Patutnya gambar ini kena ada tarikh barulah orang nak percaya. Dan saya tak suka tagline kat ats itu kecil sangat. PC ini guna open office. File name dia tak ada jpg ke png ke gif pun tak ada juga. Maka, saya guna saja lah apa yang boleh diguna pakai.

Dan major complaint yang dapat pada hari raya itu adalah air yang saya buat tak manis. Saya harap nida yang baca post ini, 'Tolong support aku sikit. Z ini kata air aku buat tak manis. Padahal, aku dah rasa manis. Ang, orang yang paling faham kan kalau datang bab-bab manis kemanisan ini. ngeh'. Buktinya adalah perbualan ym kami.


Editing gambar ini hodoh juga. Tapi at least saya boleh baca tagline kat tepi itu. Buat Z: Jangan marah ea. Saya ter'save' pula. hu.

Alasan saya bagi:
1) Tak elok untuk kesihatan minum air manis-manis selalu
2) Saya ada deria rasa yang sangat sensitif kepada manis.

Ok la kan alasan itu. hu. Ini sesuatu yang Z perlu belajar dari saya. Kalau tidak, tiap-tiap hari saya bagi Z minum minuman manis dengan gula EQUAL. Mana satu nak? Berani nak kopak duit tiap-tiap bulan?!!



Rabu, 24 November 2010

Hal yang bukan lagi masalah

Salam pembuka bicara..

Saya amat sibuk sekarang sampai tiada kesempatan nak menulis. ha. Tipu. Sebenarnya, fikiran saya banyak melalut dengan macam-macam hal. Saya tak pasti samada hal ini saya patut fikir atau tidak. Dan yang paling penting, PC saya ini ada problem. Dan IT dept asyik VNC PC ini saja sebab nak menyelenggara masalah-masalah berkaitan komputer. Yang pasti saya memang tak mahir bab-bab komputer ini.

Hal yang pertama (yang buat fikiran saya melalut) ini, saya dah share dengan Z. Hopefully, Z akan faham keadaan saya. Saya dah beritahu sebab kenapa saya asyik tanya soalan yang sama banyak kali. Serius sampai kena marah pasal hal ini. Saya tak ada apa-apa ikhtiar untuk handle hal ini tapi saya harap Z dapat sama-sama fikirkan usahanya. Dan saya harap Z tak ada lah terlalu stress atau berkecil hati dengan hal ini. Saya dah penat fikir hal ini. Rasanya otak saya bekerja sepanjang hari atau lebih tepat 24 jam. Dalam tidur pun, otak ini macam bekerja juga. ngeh. Tapi Z call masa saya tidur, saya tak sedar pun. hu. Tabiat yang saya kesan sudah bertukar adalah saya dah tak menyanyi sambil drive lagi sebab otak saya ligat fikir pasal hal ini.

Hal yang kedua (PC hampes) ini, baru saja settle segala masalah. Tepuk untuk IT dept. *tepuk2* Memang kerja dorang pun kan? Dua ke tiga hari nak settle kan hal PC ini. Lupa lah pula. Yang penting, dah settle dan saya suka. yeay!

Hal tambahan, didi saya bakal dapat adik baru. Namanya nini. Mungkin dalam minggu ini kot baru dapat jumpa kan adik beradik ini. Tapi nini lagi besar dari didi. Dan didi dah tak buat nakal pagi ini. Tiba-tiba, saya boleh lock didi sama macam selalu. Kalau tak, saya kena kunci didi dari dalam sebelum tinggalkan didi. Dan bila nak unlocked didi, saya kena buka dari pintu co-pilot. hu. Even didi dah ada adik, saya tetap sayang pada didi juga sebab didi dah bawa saya jalan jauh-jauh. Tabahkan didi si kancil itu. *hug* (motif sayang)

Pesanan untuk Z: Jangan lah minta saya buat perkara yang saya kurang suka dan rasa berat nak buat ea. Permintaan itu akan tertunai juga satu hari nanti. Cuma Z perlu bersabar lama sikit.

Sabtu, 20 November 2010

kaunter,internet banking,atm atau cash deposit?

Salam pembuka bicara..

Antara kaunter pembayaran, internet banking, mesin atm dan cash deposit? Saya selalu terfikir yang mana lebih praktikal dan mudah. Korang rasa mana lagi praktikal dan mudah?

Sebenarnya, saya fikir internet banking lagi mudah dan praktikal. Tapi rupanya kaunter pembayaran lagi mudah untuk uruskan segala pembayaran tapi kurang praktikal bagi mereka yang bekerja. Nasib saya baik sebab manager saya ok kalau saya keluar ke bank sekejap. Untung kan?

Kaunter pembayaran dan cash deposit lagi mudah dan cepat untuk memasukkan wang ke dalam akaun orang lain terutamanya orang yang mempunyai akaun berlainan dengan yang kita gunakan. Kalau guna internet banking perlukan masa hampir 3 hari kalau kita memindahkan wang ke akaun lain selepas jam 12 tengahari. Saya sangat tak suka masa proses yang panjang ini. Sebab kebiasaannya apa-apa hal yang melibatkan wang, kita rasa kurang secure kan? Tapi kalau orang yang kita nak pindahkan wang itu ada akaun yang sama dengan saya, saya memang guna internet banking saja. Lebih mudah dan tak payah jalan-jalan. Sesuai untuk orang yang malas macam saya. Tapi saya guna internet banking di tempat kerja sahaja.

Dengan internet banking juga saya perlu tahu no rujukan perjanjian ptptn saya untuk bayar hutang ptptn saya. Yang ini saya sangat benci sebab perjanjian itu pun saya kena cari dalam satu satu dan setiap fail yang saya ada. Serius, saya tak ingat saya letak kat mana. Kalau berurusan dengan kaunter, saya hanya cakap nak bayar duit ptptn terus dapat borang yang dah siap di isi dengan nama ptptn. Jadi, apa yang saya perlu buat hanya isi no ic dan jumlah yang saya nak bayar je. Senang kan? Walaupun ada extra caj tapi saya tak kesah sebab segala urusan mudah.

Lagi senang berurusan bila saya bawa bil banyak-banyak dan cakap saya nak bayar bil. Tak perlu saya cari mana akaun syabas,mana akaun tnb, mana akaun telekom bila guna internet banking sama juga dengan atm dan cash deposit. argh. Leceh. Pergi kaunter tunjuk bil, pekerja kaunter kirakan semua bil dan beritahu jumlah kat kita. Kemudian, kita keluarkan duit dan bayar. Last sekali, jangan lupa cakap terima kasih. Dalam hati sambung, sebab mudah kan urusan saya. Dan senyum.

Tapi nota penting, buat segala urusan di kaunter pembayaran ini, jangan lah jadi bijak sangat pergi bank-bank yang kita memang dah tahu selalu ramai orang macam maybank dengan cimb. Saya suka pergi agro bank sebab dekat dengan tempat kerja saya dan orang pun tak ramai. Jadi saya tak perlu tunggu lama sangat. Tapi saya paling tak suka pergi bank rakyat kat tempat saya ini. Saya tak tahu mereka malas buat kerja atau apa tapi kadang-kadang bila ada klien nak masukkan duit di kaunter dengan bawa buku akaun lagi, itu maknanya klien itu nak update buku akaun dia lah. Ada ke patut dia suruh kita pergi kat cash deposit je? Weh, klien dah tunggu nombor giliran ok! Hasilnya, kena pergi cash deposit. Baik buat siang-siang, tak payah tunggu nombor.

Nak bayar duit kereta pun senang. Si didi saya (si kancil saya) guna bank islam. Saya tak suka betul bila nak bayar duit didi guna cash deposit. Pertama sebab bank islam kat sini ada satu saja mesin cash deposit. Kedua, satu-satunya mesin ini selalu out of service. Rosak la tu. Ketiga, skrin dia kabur je. Kena tengok dekat-dekat baru nampak. hoho. Nasib si viva saya (Nama belum diberi. Saya nak minta Z yang bagikan nama. Bagi nama sedap-sedap ea. Kalau tak, saya nak panggil vivi je. lalalala) guna ambank. Ambank masa hari weekend pun dia buka juga. Kalau berurusan di kaunter, just cakap nak bayar duit kereta dan pekerja kaunter akan minta no pendaftaran kereta. Kemudian, bayar, ucap thank, senyum dan balik.

Saya nak buat post untuk didi dan viva. Tapi bukan sekarang. huhu. Saja buat selingan di sini.

Bagi internet banking, hanya cimbclicks saya sahaja yang boleh guna. RHB saya tak pasti kenapa tak boleh. Nak kata tak daftar, saya dah daftar. Boleh log in pun. Tapi dia cakap no phone saya yang tak di daftar. Bila tengok kat profile, ada je no hp saya siap dengan no telefon rumah lagi. aish.

Cimbclicks tak boleh bayar streamyx. Maka, guna kaunter pembayaran di pejabat pos pun berguna juga. At least, boleh masukkan duit untuk ASB sekali kan. Agro bank kat tempat saya tak boleh uruskan ASB.

Lagipun, nak guna internet banking kena tengok tempat. Kalau kawasan rumah saya yang dalam hutan itu, line broadband confirm-confirm la slow. Nak loading website pun lambat. Ada berani ke nak buat internet banking? Saya tak berani sebab saya takut duit saya hilang tanpa dikesan. hoho. It just emotional stress je bila buat internet banking kat rumah. Alasan!!

Tapi saya rasa sangat praktikal dan berguna bila nak beli tiket air asia guna internet banking. Macam saya cakap tadi, saya ini malas. Kalau pergi kat mana-mana agen air asia, ada lebihan caj. Ini kawan saya yang tinggal kat Sabah itu yang beritahu. Kena cari agen itu lagi. Kaunter air asia yang saya tahu pun di KL sentral dan LCCT saja la. Saya pernah tanya di kaunter Air Asia dekat KL sentral itu, harga mereka caj dengan internet sama tak? Mereka kata lain. Mereka ada extra caj juga sama macam agen air asia. Tak tanya la pula caj apa. Mungkin caj perkhidmatan.

Apa pun, semua kemudahan ini ada kelebihan dia dan kekurangan dia. Gunalah yang mana ada rasa lagi praktikal dan mudah untuk anda. Sebab apa yang saya cakap adalah apa yang saya lalui. ha.


Jumaat, 19 November 2010

Atasi stress

Salam pembuka bicara..

Hari ini dan semalam, saya melalui detik-detik yang sangat stress.

Semalam hanya saya seorang yang meng'handle' hal-hal di lab dan customer sebab senior staf bercuti raya. Saya sangat tak mahir untuk menghasilkan slide full blood picture yang cantik. Habis 1 1/2 kotak slide saya kerjakan semata-mata ingin menghasilkan 7 sample slide yang cantik. Tapi tetap tak cantik pun. Hebat kan saya menghabiskan semua slide ke dalam tong sampah. Bila balik ke rumah, saya makin stress dengan keadaan bilik saya yang habis di kerjakan oleh adik-adik saya. Saya memang tak suka kalau mereka start bercuti sekolah. Saya makin tertekan bila ditambah dengan keadaan fisiologi saya yang berubah.

Dan hari ini, saya terpaksa berdepan dengan seorang doktor yang sangat cerewet dan boleh dikatakan tidak friendly langsung. Hanya doktor ganti saja pun. Sangat demanding. Manager saya lari melepaskan diri. Maka, hanya saya terpaksa berdepan doktor ini. huh. Proses pengalaman untuk saya menyesuaikan diri dengan keadaan kot. Nasib minggu depan doktor ini tak perlu ganti tempat saya bekerja lagi. Tapi tiba-tiba, pc saya guna ini infected by worm. Nasib kali ini, manager saya turun padang. he. Tipu. Tolong settle kan pc saya sementara saya handle patient. And now, back to normal. yeay.
Sesuatu yang saya sedar, stress telah mempengaruhi kualiti kerja saya, kesihatan saya dan hubungan interpersonal saya. Sehingga kan saya hilang selera makan. Apa yang perlu buat sekarang?!

Give me a breathing space to stand back and assess the situation in a calmer and more relaxed way please~

Saya fikir cara yang boleh saya gunakan untuk atasinya adalah:

a) Tidur
Memandangkan saya sedang bekerja, mungkin waktu rehat nanti saya boleh buat 30 ke 45 minit. Mungkin bangun dari tidur nanti, saya akan segar semula. Ok, try kejap lagi.

b) Urutan
Saya pernah tahu dengan cara urutan di leher dan bahu boleh kurangkan stress dari pamplet di kementerian kesihatan hari itu. Tapi saya rasa cara ini kurang praktikal bagi saya.

c) Ekspreskan diri secara artistik.
Mungkin menyanyi atau menangkap gambar. Dengan cara ini, saya dapat alihkan energi kepada sesuatu yang positif. Tapi saya pilih untuk menulis di halaman ini.

d) Ketawa.
Cara ini bukan rahsia lagi. Semua orang rasa bila ketawa, bebanan berkurangan. Tapi tak kan nak ketawa sorang-sorang. Sangat tak praktikal. Mungkin perlukan kawan untuk melakukan cara ini agar tak dikatakan gila.

d) Bersikap lembut kepada diri sendiri
Samada sedar atau tidak, saya sentiasa berbicara dengan diri saya sendiri. Secara tidak langsung, menunjukan perilaku dan citra diri. Berbicara tentang hal yang positif kepada diri akan mengaktifkan sistem saraf yang menimbulkan rasa tenang. Tetapi berbicara tentang hal yang negatif akan menyebabkan tubuh keletihan. Maka, think positive dan senyum.

Selasa, 16 November 2010

Raya

Salam pembuka bicara..

Ini adalah post saya yang ke 100.

Sebelum saya terlupa, saya nak ucapkan selamat berhari raya aidiladha untuk rakan-rakan semua (yang muslim).

Apa yang korang korbankan tahun ini?

Saya korbankan perasaan saya. Semalam saya agak berkecil hati dengan seseorang sebab pertanyaan saya ditolak mentah-mentah. Yang saya cuma harapkan, satu ayat sahaja. Tak kesah dari permulaan cerita atau akhir cerita atau pun klimaks cerita atau rentetan cerita. Sebenarnya, saya tak minta untuk mengetahui keseluruhan cerita walaupun pertanyaan saya macam nak tahu semua cerita. Saya cuma mahu sedapkan hati saya sahaja. Dan selebihnya, saya nak rasa lebih secure. Itu sahaja. Mana tahu akan datang dari cerita ini boleh buat saya rasa saya patut percayakan dia dari yang lain. Siapa tahu kan dan siapa jangka apa yang berlaku masa akan datang? Tapi tak apalah, saya dah tak kesah dan dah tak berminat nak tahu pun.

Saya tahu seseorang yang saya maksudkan akan baca post ini. Saya minta maaf ye.

Isnin, 15 November 2010

Antara kehendak dan keperluan

Salam pembuka bicara..

Seorang sahabat saya, Nida. hu. Nak bagi ang glemor sikit ni. Beliau buat permintaan untuk sambung episod 5 bagi post Saya suka. Tapi sayang nya Nida. Pertanyaan itu ada empat pilihan sahaja. Maka, tiada lah sambungan bagi post itu ok! (episod 1, episod 2, episod 3, episod 4) Harap maaf ya. Permintaan anda tidak dapat saya penuhi.

Permintaan seterusnya dari Z. Dia minta saya untuk expresskan perasaan saya. Owh,no. Serius bab ini saya memang tak terer. Mungkin dalam blog ini adalah tempat saya untuk luahkan dengan cara menulis bukan kata-kata yang keluar dari mulut saya. Atau mungkin apa yang saya rasa saya lagi suka simpan sendiri. Atau mungkin saya tunjukkan dalam perbuatan saya. Dan mungkin saya bercerita dengan sahabat rapat saya. Saya cuma harap Z faham-faham sendiri lah. Maka, saya minta maaf ya. Permintaan anda juga tidak dapat saya penuhi. Bukan sekarang tapi masa akan datang, Insyaallah saya dapat penuhinya.

Itu antara permintaan-permintaan sahabat kepada saya. Saya juga ada permintaan. Saya nak pergi MAHA 2010. Macam mana sekalipun, saya tetap nak pergi. Mak minta saya batalkan dengan alasan 4 Dec nanti mak minta saya ikut nenek saya pergi Tampin untuk rombongan meminang bagi pak su. Serius saya memang tak nak pergi. Sebabnya saya memang dah merancang untuk pergi MAHA dan saya sememangnya dah berjauh hati dengan keluarga belah mak saya. Alasannya. Biar saya seorang saja yang tahu. Ini rahsia. Tapi saya selalu fikir samada suatu hari nanti saya perlukan mereka ke? Saya tiada jawapan sampai sekarang. Oleh itu, saya abaikan.

Dan semalam, iklan mana tah yang keluar kat TV itu bagitahu MAHA hanya berlangsung pada 26 dan 27 Nov sahaja. Ei, iklan ini memang cari nahas. Sebab iklan itulah mak dan adik saya bersungguh cakap yang MAHA 2 hari saja. Geram. Rasa nak marah sahaja dengan maklumat kat TV. Saya nak tegaskan MAHA dari 26 Nov sampai 5 Dec ok!! Tolong lah percaya. Kalau tak nak percaya juga, buka website ini. Lihat pada current info di sebelah kanan itu. Secara logiknya, event yang diadakan 2 tahun sekali tak kan lah berlangsung 2 hari saja kot. Tak balik modallah kalau buat 2 hari saja kan? Kepada pihak yang mengeluarkan iklan berkenaan, silalah tukar atau lebih tepat betulkan maklumat anda. Tukar sebelum saya saman anda. Ok. Tipu. Tak kan lah sampai saman kot. Maklumat yang salah macam ini boleh buat orang salah faham malah salah faham kepada saya juga.

ombak

Salam pembuka bicara..

Tak sempat nak ombak pada follower baru hari sabtu hari itu. Hari isnin pun jadilah. Ombak to faez. Selamat membaca.


Sabtu, 13 November 2010

Episod 4: Saya suka (final)

Salam pembuka bicara..

Saya agak malas untuk menulis hari ini. Tapi tinggal pertanyaan terakhir seorang sahabat ini. Tiga pilihan yang lain telah saya huraikan di post ini, ini dan ini.

Ok. Aiskrim.

Aiskrim dan ais adalah berlainan. Saya kurang suka untuk makan ais. Mak saya pernah cakap gigi jadi tak cantik kalau selalu makan ais. Saya percaya. Sampai sekarang saya kurang makan ais. Dalam sebulan, belum tentu ada sekali saya ABC.

Tapi, zaman kanak-kanak saya ada istilah aiskrim malaysia. ha. Yang harga 20sen itu. Padahal, kalau fikir-fikir balik, aiskrim malaysia itu sama je kot dengan ais. Cuma yang bezanya adalah saya berminat untuk makan aikrim milo sahaja. Cuma kadang-kadang saya makan aiskrim nenas. Amaran! Aiskrim ini saya tak beli kat luar tapi saya makan yang mak saya buat sahaja. Rasa dia memang lain. Sebab aiskrim ini mak saya buat guna air panas. Makanya, bila air itu dah jadi ais. Ais dia jadi lembut dan mouthfeel. Terus cair dalam mulut. ha. Ok tipu. Kena ketuk dulu baru la jadi mouthfeel. Kawan-kawan saya pun selalu datang rumah sebab mahukan aiskrim ni.

Dulu waktu saya duduk di asrama, bff saya selalu ajak saya makan aiskrim selepas makan tengah hari. Aiskrim yang jadi pilihan saya adalah aiskrim roket dan pensel. Spesis aiskrim yang murah-murah. Tapi aiskrim pensel itu jadi pilihan terakhir saya sebab dia keras.

Ketika belajar di matrik pula, saya dan kawan-kawan rapat dengan seorang abang lab assistant ini. Abang ini kira dah jadi macam abang angkat saya lah. Dia selalu belanja saya makan aiskrim. ha. Sangat best. Asal jumpa saja, abang ini akan tanya nak aiskrim tak? Malah, kalau kami berbual dalam telefon, abang ini selalu cakap 'dah lama tak belanja adik aiskrim kan?'. Ayat sambungan 'nanti kalau abang turun KL, abang belanja ea'. Tapi tak pernah pun. ha.

Bila saya pergi Gaint dengan kawan-kawan saya, saya selalu ajak dorang beli aiskrim yang 99sen itu. Atau bila balik dari kuliah, kawan-kawan saya ajak makan aiskrim, saya akan pilih aiskrim moo. Sebab aiskrim ini ada tulis kat plastik dia, high in calcium. ha. Tapi dia tak tulis la pula high in fat. Pandai betul nak kelentong budak-budak.

Saya pernah belajar buat frozen desert yang macam aiskrim. Nama dia mousse. Sedap. Tapi banyak guna telur.

 


Gambar ini saya letak chocolate mousse sebab saya suka aiskrim coklat. kah. Bias kan? Selain itu, sorbet dan sherbet pun saya pernah belajar juga.

Memori yang paling best adalah waktu saya dan beberapa rakan-rakan berada dalam keadaan yang sangat stress. Masa final exam di final year dan dalam waktu yang sama kena siapkan tesis. Sangat stress. Petang itu konon-kononnya nak pergi swimming kat putrajaya tapi dibatalkan sebab hujan. Kami pun pergi makan besar di Noodles Station. Kebetulan, kawan-kawan saya ini tak pernah lagi makan di Noodles Station. Kami pergi la ke Alamanda. Dah habis makan, tak tahu nak buat apa. Then, pergi carrefour dan beli aiskrim Wall's selction double dutch with marshmallow. Beli sudu plastik juga. Nak ambil dekat food court. Tapi food court bukan guna sudu plastik. Makanlah kami bertiga dekat air pancut alamanda itu. ha.


Aiskrim yang paling tak sedap saya pernah makan adalah di Baskin Robin. Nasib bukan saya yang beli aiskrim itu. Rasa dari kawan saja. Nama aiskrim tidak diketahui.

Jumaat, 12 November 2010

Episod 3: Saya suka

Salam pembuka bicara...

Kesinambungan daripada post ini dan ini.

Bercakap tentang bunga. Kalau nak tahu dua tahun yang lepas saya ada tunjuk beberapa gambar bunga ros. Bunga ros itu tak sama dengan kebanyakan bunga ros yang biasa saya jumpa dan penjagaan dia amat leceh. Lihat post ini. Sepanjang saya jaga bunga ini sendiri di kolej memang tak ada masalah. Bunga ini pun macam bagi semangat kepada semua housemate saya bila kami penat balik dari kelas especially dari lab.

Kalau bercakap tentang bunga, seingat saya ada beberapa kisah.

a) Saya pernah dapat dedication sekuntum bunga daripada abang angkat saya. Kalau tak silap bunga ros warna peach. Sangat surprise sebab bangun-bangun nampak bunga atas loker. Waktu ini saya form 1.

b) Setiap hujung tahun, asrama saya akan buat party. Bukan takat jamuan perpisahan yang rasmi, ada juga party-party yang diisi dengan majlis tari-menari. ha. Ini party untuk gadis-gadis aje ok! Waktu ini semua orang nak tunjuk daring. ha. Salah satu agenda penting adalah program tukar-tukar hadiah. Ada beberapa kali saya dapat hadiah bunga artificial yang dalam dia ada perfume itu. Saya tak tahu nama sebenar bunga itu.

c) Waktu saya form 4, saya dapat lagi sekali bunga yang ada perfume kat dalam itu. Kali ini adik angkat saya yang bagi. Bunga-bunga ini semua memang saya tak tahu nak buat apa. Akhirnya, semuanya saya tinggalkan dekat rumah di Sijangkang. Rasanya dah tak boleh pakai lagi kot.MAlah, bunga-bunga ini semua dah berhabuk pun. Tapi mungkin bunga-bunga ini saya boleh DIY untuk majlis saya nanti kot.

d) Sempena hari lahir saya kelima belas, ayah saya datang melawat saya di asrama selepas habis waktu bekerja beliau. Too surprise. Ayah saya datang bawa hadiah birthday. Ayah saya bagi lampu untuk meja kecil macam ini. Dan juga bunga ros macam kat bawah ini juga. Weekend itu pula ayah datang lagi sekali dengan bawa kek birthday. Happy happy!!



e) Tarikh 10 March 2005. Hari ini result SPM saya keluar. Saya sangat frust dengan result saya sebab result saya tak sama dengan target saya. Sepanjang hari saya nangis. Tiba-tiba ayah balik kerja, ayah bawa balik sejambak bunga ros. Tapi belum cukup untuk buat saya tersenyum. hu.

f) Pada hari konvokesyen saya, saya dapat sejambak lagi bunga ros. Sama macam bunga kat atas itu tapi ada satu teddy bear kat tengah-tengah. Seorang sahabat saya yang bagi. Saya anggap itu hadiah untuk hari lahir juga. ha.

Hakikatnya, saya suka bunga ini. Bunga tulip.


 Dan ini bunga lili. Saya tak sure bunga ini jenis apa. Kalau tak silap saya, bunga ini clala lily.
Persamaan kedua-dua bunga ini adalah kedua-duanya bunga yang murah. ha. Budget bunga. Mungkin untuk bunga tangan saya, saya mahukan bunga macam ini.

Untuk tulip boleh jadikan centerpiece kat meja makan macam ini. Tapi bukan bunga itu taw.



hu. Abaikan. Saya memang suka berangan.



Khamis, 11 November 2010

Episod 2: Saya suka

Salam pembuka bicara..

Kesinambungan dari kisah Episod 1: Saya suka di post ini.

Z tak sabar-sabar nak tahu pasal hal ini sampai tak sempat-sempat nak tunggu post kali ini.

Teddy bear??

Saya mengaku saya manja. Biasanya, manja dengan teddy bear dengan bantal selalu dikaitkan. Sebab apa ada kaitan macam tu, saya tak pasti. Cuma yang saya tahu, saya memang suka tidur kalau katil itu penuh dengan bantal-bantal. Teddy bear bukan suatu kemestian. Kalau tak ada pun saya tak kesah. Saya masih boleh tidur dengan nyenyak sebab saya ada bantal.

Sebab apa saya suka tidur banyak-banyak bantal? Sebab saya rasa sangat secure. Bila kita dah secure, tidur pun lena la kan? Sejarah saya dengan teddy bear.

a) Waktu saya form 3, ada seorang sahabat hadiahkan saya satu teddy bear berwarna pink lembut sempena hari lahir saya. Sebab nak jaga sangat teddy bear tu, saya selalu basuh teddy bear itu dalam mesin basuh siap dengan spin lagi. Akibatnya, bulu teddy bear itu jadi macam kena kejutan elektrik. Tegak-tegak. Tapi teddy bear itu tak cukup buat saya rasa secure la.

b) Waktu saya form 5, saya dapat satu surprise bila balik dari kelas. Ada satu teddy bear warna kuning lembut atas katil saya. Surprise gila. Ingat ada secret admire bagi. Cari punya cari siapa yang bagi, rupanya adik angkat saya yang bagi. Time ini musim sekolah dah nak habis. Saya pula sibuk study untuk SPM. Tiba-tiba ada surprise mestilah excited kan.

c) Waktu saya form 5 juga, ada satu dedication. Saya tak ingat sempena apa. Kalau tak silap sempena Friendship Day. Saya dapat 4 mug dan 5 teddy bear kecil. Kecil aja teddy bear tu. Agaknya besar tangan Z aje kot. hu. Saya tak tahu nak buat apa dengan teddy bear banyak-banyak itu. Mungkin boleh buat perhiasan pada majlis perkahwinan saya kot. he.

d) Semua teddy bear saya yang ada kat rumah itu dah habis kena make up dengan adik-adik saya. Konon-kononnya nak jadi mak andam tapi tak ada orang nak hire mereka. Dapat jadi mak andam untuk teddy bear pun jadilah.

Hakikatnya, sewaktu saya kecil-kecil dulu saya ada beberapa teddy bear. Ada masa nanti saya uploadkan ye. Kena scan dulu. Ada satu teddy bear tu, dia lagi tinggi dari saya. (berdasarkan gambar waktu kecil dulu ok! Kalau sekarang, mestilah saya lagi tinggi) Tapi seingat saya, saya dah tak pernah jumpa teddy bear itu bila kami sekeluarga pindah ke Puchong. Kes kehilangan teddy bear ini saya kena soal siasat mak dengan ayah saya ini. he. Saya manalah nak ingat. Waktu pindah Puchong, umur saya baru 5 tahun kot. kah.

Ada teddy bear banyak-banyak pun buat apa. Takut saya tak pandai jaga dan akhirnya, dibiarkan berhabuk je. Bila dah berhabuk, bersin-bersin lah saya dibuatnya. Lagipun, bila dah kahwin, saya bukan peluk teddy bear itu lagi. he

Next will be bunga dan aiskrim.

Episod 1: Saya suka

Salam pembuka bicara..

Pertama sekali, saya nak ombak pada encik follower saya, zul yang sebelum ini jadi silent reader tapi sekarang telah meng'upgrade'kan diri. ha. Trimas ye.

Suka?? Selalu saya dengar orang cakap saya suka makan .. atau aku suka makan .. Malah, masa sekolah dulu cikgu saya ajar suka adalah minat. Maka, saya fikir kalau ayat saya suka bermain bola boleh digantikan dengan saya minat bermain bola. Tapi saya rasa ayat saya minat bermain bola macam sedikit pelik. Ok. Abaikan. Tak penting kot. Suatu yang paling saya pelik bila saya jumpa ayat aku suka kat engkau atau aku minat lah kat dia. Erm, seingat saya cikgu saya tak pernah ajar guna ayat ini jadi saya tak pasti kegunaan suka itu betul ke tak? Pada pandangan saya, macam betul.

Ok, kerja gila saya hari ini. Saya nak google perkataan suka ini. Jom!

Nak tahu hasil saya? Lihat ini.



Yang atas sekali adalah Suka restaurant. Saya tak pernah tahu ada restoran nama itu. Saya tak berminat untuk klik sebab restoran itu macam high class je. Kedua, macam nama company je, Suka Chemical. Lagi lah saya tak nak klik. Nak buat apa kan. Tapi saya suka lah nama company itu. kah. Yang ketiga, website dari wikipedia. Saya tak berapa nak percaya hasil tulisan penulis dalam wikipedia ini tapi saya nak klik juga. Hasilnya.

Tadaaa..


Nothing. Makanya, kawan-kawan sila buka kamus dewan ea. Ada banyak versi kamus dewan ini. Antaranya:



Di rumah saya ada kamus dewan sama macam gambar ketiga itu,yang atas ayat ini. Itu versi lama. Masa zaman mak saya belajar dulu dan kamus itu memang kepunyaan mak saya pun. Walaupun dah lama tapi bahasa tetap jiwa bangsa kan?

Beberapa hari yang lepas ada seseorang tanya pada saya, saya suka coklat ke teddy bear ke bunga ke aiskrim? Sejujurnya, saya tak tahu nak jawab pertanyaan dia.

Coklat?

Kalau bagi kat kanak-kanak, mereka pasti akan melompat-lompat sebab dapat coklat. Sejarah yang saya ingat dengan coklat.

a) Abang angkat saya selalu bagi coklat. Kesannya, saya pulangkan balik. Cuma yang tak pernah saya pulangkan adalah cloud 9 dan crispy. Kini, saya dah lama tak makan cloud 9 kot samada saya tak jumpa atau tak pandang pun kehadiran cluod 9 ini. Crispy? Ya, saya pernah perasan ada kat supermarket tapi tak pernah terlintas untuk beli pun.

b) Masa saya tinggal di AYSK (Asrama Yayasan Selnagor Klang), selalu ada dedication. Seingat saya item wajib ada adalah candy. Pernah sekali masa saya form 4, saya dapat banyak sangat coklat sneaker tu. huh. Serius saya memang tak minat. Apa yang saya buat? Saya bagi pada kawan-kawan saya yang memang suka makan coklat.

c) Ayah pernah pujuk saya dengan belikan saya coklat crispy yang besar tapi berperisa oren. Mood: tak best juga. Makanya, saya makan beramai-ramai dengan budak-budak dorm saya.

d) Waktu saya form 5 dulu, ada seseorang hadiahkan saya coklat cadbury yang dalam kotak tu sempena valentine. Seingat saya, dalam kotak tu ad 2 tingkat dan macam-macam jenis coklat. Tapi coklat yang saya makan tak banyak pun. Kebanyakannya saya bagi kawan-kawan saya makan dan selebihnya bawa balik rumah bagi mak saya makan. Mak saya memang suka makan coklat. Lagi-lagi time dia tengah stress.

e) Kalau saya yang beli coklat sendiri, saya akan beli coklat cadbury caramel. Ala, yang bentuk silinder tu. Tapi tempoh masa untuk habiskan sendri adalah 10 hari. ha. Kesimpulan,coklat tak penting bagi saya lagi-lagi kalau tak ada air masak sama-sama.

Tapi ironinya, zaman kanak-kanak dulu, saya memang suka makan coklat. Coklat yang sama saya beli sekarang ini. Coklat cadbury caramel. Dulu tiap kali mak saya suruh saya pergi beli barang kat kedai, saya akan singgah esso untuk beli coklat. Tapi itu dulu, bukan sekarang.

Untuk teddy bear, bunga dengan aiskrim, saya sambung lain kali ea.

Rabu, 10 November 2010

Saya terima dirinya

Salam pembuka bicara..

Saya nak review sikit pasal my last weekend, lebih tepat hari ahad yang lepas. Sebenarnya, 07 November 2010 itu adalah tarikh perkahwinan seorang sahabat saya yang saya sangat adore, Siti Norsafiah dengan suaminya, Ihsan Razen. (Note untuk pia: banyak-banyak tahniah untuk ko, pia. At last, jadi juga korang selepas 8 tahun bercintakan). Saya nak abadikan sikit gambar perkahwinan mereka kat sini tapi saya lupa pula nak bawa gambar mereka. Mungkin lain kali saya akan letak di sini.

Majlis mereka sangat simple tapi cukup meriah. Malah, tak ada istilah profesional make up artis macam perkahwinan kebanyakan orang. Saya suka sebab rakan-rakan saya (ili, sherin, hajar) yang tolong make up kan pia. Yang penting, pia nampak natural dan berwarna. I'm happy for you, sangat-sangat. Dan pengapit pia juga adalah hajar. Sahabat gaduh saya. Majlis yang penuh dengan rakan-rakan. Saya nak suka juga sebab friends forever.

Kalau nak tahu, saya ada sedikit sedih sebab saya tak dapat nak sama-sama mengharungi saat-saat terakhir pia bergelar gadis. Bukan sikit tapi banyak. Malah, bacelor party untuk pia juga saya tak hadir sebab saya berada di Ipoh. Kalau ketika saya berada di Tanjung Malim, saya pasti saya sanggup turun ke Puchong semata-mata untuk bersama dengan mereka. Semuanya, gara-gara tugasan yang diamanahkan. Dalam diri, saya mula rasa tak bestnya bekerja pada saat dan ketika itu.

Saya cuba tenangkan hati dan fikiran dengan memujuk hati "at least ko teman pia cari baju untuk majlis pertunangan dia hari itu dan bagi sumbangan idea sikit macam mana nak smooth kan majlis pertunangan pia hari itu". argh.. Tapi belum cukup buat saya bertenang. Apa pun hidup perlu diteruskan.

Kalau saya hendak bercerita mengenai pia, tajuk post ini sepatutnya: 'Ihsan terima nikahnya'. Tapi saya tetap nak guna 'Saya terima dirinya'. Sebab. Sebab saya menerima dirinya. Kalau selama ini saya mengejar bayang-bayang huruf A kemudian saya menghadapi B,C,D,E,F,G sehingga V,W,X,Y tapi saya belum lagi jumpa bayang-bayang huruf Z. Saya perlukan Z untuk tamatkan semua alphabet yang saya belajar di tadika dulu sebelum bertemu noktah adanya. Cikgu saya ajar noktah itu untuk kesudahan ayat. Oleh itu, noktah perlu ada pada kesudahan satu-satu cerita bukan? Makanya, semalam saya telah bertemu dengan Z. Tapi saya nak jadi selfish sekejap sebab saya tak nak lagi letak noktah walaupun saya bertemu huruf Z. Boleh kan?! ha.

Yang penting, hidup mesti diteruskan. No cliche~

Selasa, 9 November 2010

Free seat kembali..

Salam pembuka bicara..

Semalam saya dapat emel dari Air Asia. ha. Jangan kata tak pernah dengar ea. Lepuk karang. Well, saya memang kaki jalan. Dan setiap kali ada promo dari air asia, saya antara orang yang pertama nak rebut-rebut beli tiket juga. Tapi kali ini, saya agak berlainan. Maka nya, saya cuba meneliti sendiri kenapa saya macam tak berapa nak excited? Jawapannya:

Company tempat saya bekerja memang kedekut cuti. Ya. Susah untuk minta cuti. Ini adalah pesanan dari orang yang lebih berpengalaman dari saya ok! Lagipun, hari sabtu memang hari bekerja untuk saya. Hanya ahad adalah off day saya. Fikirkan berapa banyak cuti yang perlu saya apply kalau untuk berjalan-jalan. Kemungkinan yang harus dihadapi adalah cuti saya di reject. huh. Saya pasti menangis terguling-guling.

Selain itu, saya belum ada annual leave. Budak baru belajar kan. Nak demand cuti banyak-banyak memang di larang. Belajar dari pengalaman. 3 hari unpaid leave saya sewaktu majlis konvokesyen tempoh hari bernilai RM 182.14. Makanya, kesimpulan yang saya dapat huraikan adalah sikit nya gaji saya bulan ini. arghhh. Stress kejap.

Saya rasa saya perlu secara serius untuk membuat simpanan. Secara official nya, saya masih tidak menerima sesiapa dan tawar hati dengan sesiapa. ha. Tetapi ada sesiapa telah membuat saya terharu. Saya namakan dia Z. Saya terharu dengan awak Z. Awak bersungguh tapi belum cukup untuk menyakinkan saya dan saya rasa seperti ada hati-hati yang perlu saya jaga. Kesimpulannya, saya akan menyimpan lebihan wang untuk kegunaan masa akan datang. Yeay.

Keputusan saya pada hari pertama promo: 'say no to fly'.

Isnin, 8 November 2010

Perubahan suasana

Salam pembuka bicara..

Hari ini hari kedua saya bermula bekerja di Tanjung Malim semula setelah hampir 1 bulan saya bekerja di Ipoh. Saya gembira. ha

Sigh~ Saya memang harapkan untuk kembali bekerja di sini tapi saya telah merancang pelbagai agenda di Ipoh. Yang paling tidak menyeronokan adalah tadaaa..... Saya diberi memo untuk pulang pada hari yang di kira hari terakhir saya bekerja di Ipoh. Pada saya, management patut dan harus inform saya awal. Sehari sebelum itu saya keluar bersama collegue-collegue saya di Ipoh. Perancangan kami malam itu adalah untuk tidak memberi apa-apa servis kesihatan supaya banyak masa saya dapat habiskan di Ipoh. Tapi sayang, management macam tahu-tahu je rancang kami dan saya di arah untuk pulang. sigh again~ Apa-apa pun segalanya menjadi seperti sedia kala. Saya suka.

Hujung minggu saya masih penuh dengan pelbagai rencana. Walaupun, saya lagi suka untuk menghabiskan masa di rumah (boleh tidur sepanjang hari) tapi saya tetap ingin mencari hiburan-hiburan lain bersama rakan-rakan. Apa rencana nya??? Saya akan berkongsi di post yang lain.

wish

Salam pembuka bicara...

First entry untuk bulan november.. ha. Happy birthday to my new friend, Poa Miao Er.. may god bless u ok!!

n congratz to Neoh MK. at last, dapat juga meninggalkan BP lab seperti yang diharapkan. Semoga berkhidmat untuk negara dengan jujur dan berhemah ok! eceh. Ayat yang jarang-jarang untuk saya guna kan..