Rabu, 18 Februari 2015

Durian Bukit

Salam pembuka bicara..


Setelah hujan panas hujan panas.


Cendawan tumbuh merata. Nurse-nurse naik gunung (kawasan kediaman orang asli di Banjaran Titiwangsa). Mana tah gambar dorang dok sibuk kutip cendawan. Saya memang tidak lah join sebab tak kuasa nak membersihkan cendawan-cendawan tu. Tapi nampak memang sedap lah kan.



Jadi, tibalah musim durian. Durian bukit ni rasa dia memang lain. Tak sama macam durian kampung dan durian yang selalu beli dekat penjual tu. Yang mesti pasti, durian dia tak da rasa gas macam durian biasa dan manis sangat rasanya. Bila tak ada gas, jawabnya makan banyak pun sedap lah kan.


Nak dapat durian ni kena tanya orang-orang Asli ni kalau dorang ada stok, Kadang-kadang peraih dah ambil siap-siap yang jual dekat tepi-tepi jalan Sungkai tu. Harga peraih ni jual memang superb mahal lah. Kalau beli dekat orang asli ni, 3 bakul besar penuh baru RM30 sahaja. 1 bakul tu bukan ada 5-6 biji tapi puluh-puluh biji. Tak habis tempoyak lah jawab nya.


xoxo
dhiera

5 komen:

Zura Tahir berkata...

Kalau durian yg xbergas tue boleh makan byk erk...???

Najib Ariyan berkata...

Seumur hidup sekali je saya makan durian hutan... memang paling sedap sekali... masa jalan turun dari Cameron Highland lama dulu...

Khai♥Rin : anies berkata...

kalau dpt kt ayah sy habis durian tu diborongnya ;-)

tiga lalat berkata...

Salam. Hee sedapnya mamam durian bukit.

LYAfrina berkata...

dah musim durian ye?? xde lg nmpk durian jual merata kat sini.. k x perasan?