Selasa, 5 November 2013

Tidur dalam taqwa

Salam pembuka bicara


Saya dah publish pasal ni dalam facebook page Diraz Mom Store 10 Oktober hari tu, saja lah nak share dengan pembaca blog saya dekat sini pulak. Masa tu, tajuk dalam rancangan Tanyalah Ustaz adalah tidur dalam taqwa.



Ustaz ada cerita yang Nabi Muhamad saw ada pesan kalau nak tidur pastikan badan kita dalam keadaan bersih sebab kalau boleh kita nak Allah swt tengok kita walaupun masa tidur. Rasulullah saw pun buat macam tu sebelum tidur. Cantiknya pesanan Rasulullah saw pada kita dan betul pun apa yang dia cakap sebab saya pernah alami sendiri bila tidur dalam keadaan sedih.


Bersih dekat sini bukan sekadar kebersihan diri tapi ambil kira dalam keadaan letih, sedih, marah dan lain-lain. Ustaz cakap jangan tidur dalam keadaan letih, sedih atau marah sebab tidur dalam keadaan macam ni hanya akan menyakitkan badan kita malah bila bangun keadaan kita semakin teruk bukannya semakin elok.



Sebab bila kita tidur dalam keadaan letih, bila kita bangun sebenarnya badan kita semakin letih. Saya pernah tengok sendiri, kawan yang tidur dalam keadaan letih lepas lagi malas nak bangun adalah sampai kena paksa bangun. Sama juga kalau kita tidur dalam keadaan sedih.


Ok, kawan-kawan. Bersihkan diri secara fizikal dan mental ye sebelum tidur. Jangan lupa baca doa sebelum tidur! Korang jangan pulak tidur masa kerja ni yee


xoxo

6 komen:

budak kacamata berkata...

suke post nie..thanks dhiera..hhuuhu

☾SHiemaCMa786☾ berkata...

salam dhiera..

yup..setuju sangat2..
seeloknye bersihkan jiwa & rohani..insyaAllah.
seletih2 mana pun kita pejamkan mata,esoknya pasti segar bugar..

thanks 4 sharing dhiera :)

LYAfrina berkata...

amin..
tq for sharing dhiera

dear anies berkata...

setuju2! tp kalu dah ngantuk tu hapa pn x igt... ;-)

anamizu berkata...

salam Dhiera :)

betol tu dhiera. cik ana pon pnh dgr psl tido ni. kalo kita tido dlm keadaan marah ke atau yg negative, nti bile bgn esoknye lg jd letih.. so kesimpulannye, positif kan dulu segalanya minda, rohani kita sblm tido kan :)

Ezad Skytech berkata...

paling penting doa sebelum tidur tu penting...kena baca..:D