Ahad, 6 Januari 2013

Review nikah

Salam pembuka bicara...


Tambah cerita nikah hari dari entri sini.


1. Baju nikah suami
Saya bagi 1 set masa bertunang dulu. Baju melayu off white siap, sampin songket baby pink benang silver, butang baju melayu dan songkok baldu sederhana tinggi. 




Baju melayu tu saya beli dekat Tanjung Malim je. Susah sangat nak cari sebab bukan musim raya. Sampin dengan songkok beli dekat Jalan TAR je. Lepas bargain-bargain dapatlah diskaun sikit. Butang baju melayu pun cari dekat Tanjung Malim tapi jumpa warna merah. Boleh la dari tak ada. Kasut pula tak beli pun. Suami guna balik kasut hitam dia yang dia pakai pergi interview sebelum-sebelum ni.


Detail, tekan sini


2. Baju nikah perempuan
Baju ni tempah dengan kawan mak. Baju dia agak besar lah. Material buat baju ni guna satin off white sebagai inner, luarnya dijahit kain chiffon warna baby pink tapi untuk tangan dan pinggang ke bawah dilapis dengan lace lagi. Untuk kain, saya beli kain yang buat baju melayu tu je. Pilih warna yang sepadan. 




Baju ni kira low cost la sebab semuanya murah-murah. Satin saya beli dekat kamdar RM4/ meter. Chiffon pun beli dekat kamdar RM5/ meter. Lace beli dekat Jakel Jalan TAR tapi beli lace baki kayu dapatlah dalam 1.5meter. Dorang bagi RM30 untuk 1.5 meter. Sengaja beli baki kayu sebab tahu nak pakai sikit je. Kain untuk kain baju ni pula beli dekat Jakel Tanjung Malim RM12/ meter. Baki kain chiffon dan lace saya buat veil pula.




Lepas tu, saya ada beli shawl half moon warna off white dekat al-humairah contemporary untuk jadi shawl masa nikah nanti. Inner tudung pakai warna hot pink. Kasut pula beli wedges je sebab bila-bila boleh pakai. Beli dekat Setia City Mall, RM49 je. 




Detail, tekan sini


3. Mekap
Saya ambil MUA dari Ipoh walaupun majlis dekat Kuala Kubu Bharu. Kenapa ambil dari Ipoh? Sebab akak ni murah dan mekap dia ok, tahan lama dan tak adalah buat rupa saya buruk. Huhu. Kakak ni kawan suami masa suami kerja dekat Ipoh dulu. Saya survey hampir 20 orang MUA, akak ni lah yang paling murah bila campur transportation dan tempat tinggal. Kalau murah, tak semestinya tak cantik kan?




Untuk bakal pengantin baik buat trial mekap supaya MUA boleh kenal pasti apa yang terbaek untuk kulit kita dan buat sedikit research untuk improvement. Yang lelaki pun, kalau agak-agak akan di touch up baik buat trial jugak. Macam hubby saya tak nak buat trial tapi masa majlis kena touch up dek MUA. Jadi, tak berapa cantik hasil dia masa nikah. Masa resepsi dah ok sebab MUA dah tahu mana sepatutnya dibuat untuk kulit suami saya.




Untuk contact akak ni. Ini link FB dia, kak lia [tekan sini] atau 017-5518283. Detail, tekan sini


4. Handbouquet
Saya order fresh flower handbouquet dari Renee Meow Wedding Work. Saya sukakan handbouquet warna dusty pink! Sangat cantik!!!




Vendor: Renee Meow Wedding Work. Highly recomended! Detail, tekan sini


5. Pulut kuning
Dalam aturcara ada cakap potong pulut kuning kan? Inilah dia.




DIY oleh mak dan makcik-makcik saya. Detail, tekan sini


6. Hantaran untuk lelaki
Tema warna: putih dan pink.
Fully DIY by me.
Plan asal saya nak bagi 7 barang je, alih-alih jadi 9 barang bila belah suami tambah hantaran yang dapat dari jiran-jiran. Detail, tekan sini



Sirih junjung | Jersi dan beg MU | Cermin mata hitam dan handphone



T-shirt dan kemeja | Set tali pinggang dan wallet | Barang penjagaan wajah 



Bunga rampai (cousin bagi. TQ sayang!) | Kasut | Al-quran dan sejadah


7. Hantaran untuk perempuan
Tema warna: pink purple.
Siapa yang buat saya tak pasti.
Semuanya ada 8 barang, macam mana jadi 8 pun saya tak tahu. Hoho. Detail, tekan sini



Kek keladai | Kek coklat fondant | Handphone, jam dan cermin mata hitam | Kasut



Telekung dan sejadah | Beg | Barang mekap elianto | Sirih junjung


8. Penyerahan mas kahwin
Mas kahwin saya hanyalah seutas rantai. Inilah yang suami bagi pada saya. Detail, tekan sini




9. Penyerahan hadiah perkahwinan
Sebagai hadiah, saya bagi suami jam tangan je. Suami tak minat cincin. Detail, tekan sini




Majlis nikah ni sangat sekejap je. Tak sangka sekejap je dah jadi isteri. Macam susah nak percaya. Sekarang ni dah 4 bulan rupanya kahwin. Ada beberapa barang yang saya sewakan di page "Dhiera Wedding Rental". Meh la tengok-tengok!


xoxo

17 komen:

HeNRieTTa JoSe berkata...

Rietta suka combinasi pink putih tu....sgt sweet ngn dhiera....pulut kuning kt sini susah nk jmpa...rata rata org pkai kek jew....neway...take care...cant wait to see the cute bby....

Shila berkata...

trial MUA tu, standard berapa eh kene byar..?

Kakzakie Purvit berkata...

Ohh... kali ini agak puas dan lama kakak menelek dan membaca semua sekali. Puas jugalah sebab sebelum ini sikit je dhiera tunjuk.

NZ berkata...

saya suka dgn wedding dheira..simple je. Saya pun macam dheira, macam beli kasut tu mesti nak yg boleh pakai lagi lepas ni. Dann saya suka part bagi jam utk pengantin lelaki. Bagi cincin untuk lelaki pun saya tak suka sangat. LIKE! ok lagi 1, pulut kuning + serunding daging nampak sedap..lapar pulak..hehe

mama aini berkata...

ehem cantik baju nikah dhiera..pink2 gitu !!..sweet sgt, pandai dia makeup kan dhiera ..

::NureeN:: berkata...

semuanya cantik2..
eh nak tanya..
ada yg ckp x brapa manis klau hantaran kita letak kasut..
betol ker??
sbbnyerr kasut kan kita letak atas dulung.. al-quran pon atas dulang jugak.. so dia dah jd sama tinggi kan.. sbb tu ada yg ckp kurang manis kot..

☾SHiemaCMa786☾ berkata...

salam dhiera..
oshem... semua pic tu sgt cantik..
kombinasi pink tu pun menyerlah.. :)

alhamdulillah.. kejap je dah 4 bulan kan..sekarang berdua.. nti bertigalah pulak kan... :)

nabilah_2908 berkata...

berkenan baju Dhiera.. :)

majlis akad nikah sekejap je..? bagus la...macam sepupu sy..lama...macam2 kena buat..mana dengan ikrar nya lagi... :)

BENA berkata...

kite suka pinkkkkk ! hehehe :) umur dah meningkat. bile tah nak kawen. cewahhh!hehehe

Myra Jay berkata...

Cantik baju Dhiera..

Baju asben Dhiera sama macam asben myra dulu..

Putih samping Pink :D

Unknown berkata...

semoga berkekalan sampai ke anak cucu cicit..hehe

ctk berkata...

wah... ase x sabar2 nak kawen...mesti bz gila nak prepare sume ni kan...apepon tahniah sebab dapat mengharungi semuanya...selamat pengantin baru..hihihi...msih bru lg kan :D

outbound malang berkata...

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...

J.Syazwana berkata...

Ala banyaknye nak pikir kalau nk kawen. Wuwuuuuu

aReLaN berkata...

nice color, hantaran pe sume. hehehe...tu dia pemnyokong MU. glory2 man united

mummyrinazone beauty berkata...

sweet jer semua persiapan..berbaloi semuanya=)

mizzura berkata...

first of all..sorry sebab lama gila tak menjadi blogwalker..blog sendiri pon terabai..hehehe...

tapi this yr dh azam baru..so barula terkedek2 nak baca blog org..ada yg dh kawin yg dh preggi 34 weeks...semua tu baru nk baca..haha..

tahniah dhieraa!!! kasut tu sweet la dgn bunga...pengantin ponnn..hehe